En dag med fyra barn...


Ture och Tage leker cowboys och fångar varandra med lasso. Jag ammar Myra. Algot sitter i ett hörn och skriker för att han inte får ha saxen. Ture måste bajsa. Algot tar över hans plats i Cowboyleken. Tage fångar Algot som blir arg. Det är slut på toapapper. Jag ber Tage hämta. Byter bröst. Tage knyter fast Algot i frysen för att han inte ska smita och springer och hämtar papper. Ture får papper. Algot försöker komma loss men lyckas inte. Han får upp frysen och börjar plocka ut varor medan han letar efter glass. Jag lägger ner Myra, knyter loss Algot och stoppar in allt i frysen. Myra skriker. Sätter mig med Myra igen. Algot ställer sig bredbent och kissar på "hoppmadrassen" som är full med ren tvätt.  - Ture, är du klar? Kan du hjälpa Algot? Ture tar av Algot hans kissiga byxor och slänger dem i tvätten. Tage har hittat en massa fina saker i pysselhyllan som han vill pyssla med.  -Snälla Tage kan vi inte pyssla om en liten liten stund? Nej. Men lägg sakerna på bordet istället så att inte Algot tar dem. En halvtimme senare har Algot ritat fina bläckcirklar på hela tapeten.

Algot skriker för att han inte får öppna grinden på dagis, för att han inte får sista biten banan, för att han får sista biten banan och för att han inte klarar av att öppna grinden själv när ingen hjälper honom.


Barnen ska få köttbullar och pasta i dag om de lagar det själva. Jag lägger mig på soffan och tänker dirigera arbetet därifrån. Myra sover faktiskt. Jag säger att det vore gott med en loka och Ture fattar vinken och öppnar mig en loka. I nästan tio minuter funkar det, sen har Algot och Tage börjat slåss om vem som ska röra i köttbullarna och efter det står jag vid spisen men barnen gör klart det mesta själva (tycker de iaf) och de äter kopiösa mängder köttbullar och pasta. När de ska hjälpa mig att plocka undan förklarar Tage för mig att smöret och tomaterna är liksom mer kylskåpsvarelser än pastan.

Tage säger att han får så roliga drömmar i hjärtat när han hoppar på madrassen. Han blev jätteledsen i kväll när han hade slagit in paket till Bettan och hon inte var hemma. Han älskar att göra presenter och gå på kalas.

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Det är härligt att läsa om erat vardagsliv, Jenny- tack för att du delar med dig! John &jag sitter här och fnissar åt att Algot blev fastbunden i frysen- vad finurligt av Tage! =)
Småbarnsliv är livet, speciellt på kvällen när de lagt sig och man kan skratta åt alltihop.

2007-07-08 @ 18:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0