Akpe Mawu!

Torsdag 23/12
Jag fyller år i dag säger Armand på förmiddagen. Tjohejsan. Där sprack den dagens planering. Vi bakar rulltårtor och slår in presenter och har kalas. Sedan kommer Julien. Tjohejsan. Då blir det juldans. Vi dansar Zondede, Saba, Fume fume, Kpalongo och egenkoreograferade juldanser. Men inte blev det någon julstädning gjord. Kvällen innan julafton är lång i Togo precis som i Sverige. Akpe Mawu för att det finns rödvin och facebook och trevligt sällskap i julstöket.

   

Julafton
Det var en spik som bat mig säger Myra och gråter hejdlöst. Kanske var det en spik om bet henne, jag vet inte. Eller så var hon bara väldigt väldigt trött som man kan bli framåt tio-tiden på en julaftonskväll.


Jag vaknar vid soluppgången av att Tage drar i mig och vill att vi ska upp och göra klart hemlisen. Jag var uppe till tre och rostade jordnötter, gjorde bisapsaft, vörtbröd, köttbullar och nöttoscarutor med Marie. Jag vägrar att gå upp och göra hemlis i soluppgången. Efter frukost är det vattning sedan var min tanke att vi skulle lämna hela lägenheten i totalt kaosostädat skick och hänga i poolen hela dagen… julefrid. Men Tage vill slå in dockskåpet han byggt och sen kommer han på att vi måste skörda majsen, så det gör vi och sedan börjar Algot och Tage riva ur alla sängkläder och plocka fram borstar och skurhink och slänga in alla skitiga kläder i garderoben så då blir det julstädning i stora mått i alla fall. Sen kokar vi risgrynsgröt på kolgrillen och äter den med vörtbrödet till lunch. En man som köpt nya byxor och hittat en svensk 500-lapp i fickan på dem kommer förbi och vi köper 500-lappen för 25 000cfa. Sedan drar vi till Aného och kompletterar upp med ölbackar till baren, juläpplen och två Whiskeyflaskor som julklapp till murarna. Kan de inte bara sluta att lasta lastbilarna så himla högt tänker jag lite västerländskt när vi kör förbi en nytippad lastbil. Vi hämtar ut en skiva med ny musik från Togo och Cote Ivoire som Marie har beställt och svänger förbi skräddaren och hämtar upp myggardiner. Sedan blir det poolhäng och mitt i poolhänget kommer jultomten. Klockan blir sex och vi börjar laga julmat… Det blir en alldeles för sen kväll med god julmat och julkakor. Algot bara skriker när han får en transformers, de andra blir helt uppslukade av sina julklappar i säkert en timme. Myra av dockhuset, Tage av sin korsordstidning och Ture av en ny bok om andra världskriget. Vi skypar med Hannes och med Sven. Det är för sent att dansa runt granen säger jag till Algot. I morgon säger han utan protest och stänger ögonen.


Juldagen
Det är en slående hetta i kyrkan på julottan. Luften står stilla i dag. Även här vid havet. Men mässan är inte alltför lång och pastorn tar en del av den på franska. Vi slänger oss i poolen när vi kommer hem. Akpe Mawu! Jag ligger flera minuter på en stor grön rocka i plast med fötterna i vattnet. Jag klipper bouganvillea och rosa blommorna och alla andra blommor. Tittar man på högen som blev kan man tro att vi knappt har någon trädgård kvar. Tittar man på trädgården syns det knappt att jag klippt hela eftermiddagen. Vi har sett vår första melon på melonplantorna, häftigt! Jag har fiskfjäll på hakan och nya örhängen på mig. Kökshäng på kvällen med Marie, kaffe och goda julkakor. Marie tar ur fisken vi köpte på stranden i dag. På julafton och juldagen och söndagar fiskar de. Men på tisdagar är det marknadsdag, då står fisket stilla.


Luften är full med trollsländor som ofta när det är så här kvavt. Trollsländor är som chips för katterna. De krasar och mumsar och springer i väg med dem.  Tre kattungar springer och jagar varandra här ute i natten. De är underbara att titta på.


Jovisst kommer vi åka hem. Men Aného blir också mer och mer hemma för varje månad. För varje upplevelse man är med om här, varje människa man lär känna, varje detalj man lägger märke till och varje ord man lär sig förstå blir man mer bunden hit. Två väldigt olika verkligheter. Hur många verkligheter kan man ha och må bra av det? Få ihop dem i sin tid på jorden och sitt sinne. Och hur ska man få ihop det bästa av dessa världar. Vad ska jag ta med mig hem?

 

1)     Effektiviteten som ingentings motor

2)     Marie

3)     Poolen

4)     Solen

5)     Icke-byråkratin

6)     Sitta o titta o vänta

7)     Frukten

 

Måste jag välja så väljer jag Marie. Akpe Mawu för Marie! I dag har målarna gjort klart skylten vid vägen så nu hittar ni hit om ni har vägarna förbi. Från Lomé: Tag dig till havet. Åk vägen längs havet öster ut i ungefär fem mil. När du kommer till vägtullen betalar du 300cfa och sen är det bara att hålla utkik efter vår skylt som pekar ner till höger efter några hundra meter. Enkelt va!

Akpe Mawu betyder Tack gud.

 God julhälsning här!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0