Organisationsabstinens

Tage och jag bygger ett dockhus till småsyskonen i julklapp. Det ska vara tre våningar och gult och grönt med tyg som tapeter. Det är inte min idé.

       

Jag tänker på hur annorlunda livet är hela tiden. Oftast märker man ju inte förändringarna. Det sker petit à petit så att säga… Sen om man packar ihop hela sitt hem och flyger 800mil eller får barn så är det ju väldigt tydlig förändring. Men små vanor som ändras hela tiden och som tillsammans gör livet väldigt annorlunda. Och man vänjer sig. Det tänkte jag på i dag när jag sopade stranden. Julstädade. Jag orkade inte hela. Jag får ta det petit à petit. Det är ju flera dagar kvar till jul.


Jag längtar inte hem. Inte till snö eller julmys eller pepparkakor. Men jag längtar lite efter känslan av att ha en plan. Det är skönt att ta dagen som den kommer men ibland får jag lite organisationsabstinens. Konstigt vore det väl annars.


Man vänjer sig. (Kjell Höglund. Finns inte på Spotify.) 23 grader på AC:n är alldeles på tok för kallt. Då fryser man om tårna på natten. 25-26 är alldeles lagom, då slår en härlig kall fläkt emot en när man kommer in i sovrummet på kvällen.


Jag längtar efter just precis nu: Tove, Tobba, laxsmörgås och den fantastiska tystnaden en vinterkväll när man går ut klockan tio och ska elda, knarret av snön och stjärnorna.


Algot ligger på en solstol på terrassen och sover. En mellandag i dag. Skurat och plockat ur smårummen under trappen. I morgon kommer målaren och ska måla upp dem inför svenskarnas ankomst. Tvättat snäckor. Tänkt. Söndag. Det ska bli trevligt med vardagsmåndag i morgon. Joggingtur, vattning, gräva sand, kontakta högskolan i Dalarna. Känna sig lite mer organiserad. Med Afrikamått mätt. Nu ska jag leta på alla julkorten och gå ner och svalka mig i AC-rummets 25 grader. God natt!


Kommentarer
Postat av: kerstin

Tänk vilken förmån jag har att få vara här och sitta på stranden och titta på när Algot leker i vågorna med några kompisar.Baka pepparkakor med Myra och Algot medan svetten rinner efter ryggen.Det är livskvalite det.Kraaam

2010-12-20 @ 17:42:30
Postat av: Frida

Vad härligt det låter med egen bar, pizza, bullar, människor, katter, marknader och familjen. Vi spelade "den försvunna diamanten" igår. Jag pekade på spelplanen och sa till barnen att här är Ture och Tage just nu, i sitt hus i Togo. Dag tittade med stora ögon där jag pekade och sedan på mig och tyckte det var hel bra för ni har ju så nära till guldkusten, tänk vad rika ni kan bli om det är en rubin under den brickan för då får man ju dubbelt med pengar. (Han tyckte också att ni skulle akta er för alla rövarna.)Skulle behöva lite afrikanskt tempo i mitt liv just nu. Lev lite extra afrikanskt åt mig så ska jag äta massor av pepparkakor, dricka glögg och åka skidor åt er. Hälsa alla massor!

2010-12-20 @ 20:35:03
Postat av: Jessica

Hej familjen Eknor-Grönlund! Först Grattis till " öppen bar", vi är djupt imponerade! Jenny, verkligen kul att du bloggar. Har följt er hela hösten. Du skriver i en härlig ton och det är jätteroligt att få följa er annorlunda vardag i landet där borta. God Jul och Kram till er alla. /Jessica

2010-12-20 @ 22:48:06
Postat av: Lina

Följer din blogg med spänning. Stort grattis till baren och att det du odlar tar sig. Imponerande!!!

Härligt att höra om det afrikanska sättet att lösa saker. Se lösningarna och inte problemen. Alla skulle vi nog behöva åka dit och få perspektiv på saker och ting. Hoppas ni får en underbar jul och ett gott nytt år! Hälsa din man och din klunga med ungar! Kram från oss i Uddevalla.

2010-12-21 @ 09:05:27
Postat av: Siv

Jag kan ta ett extra varv ut "åt Dig)- skotta o hämta ved. Skottar upp snö på väggarna som isolering för att släppa in minimalt av den 22 gradiga vinterluften. Det knarrar trevligt ute i snön, månen är helt full, stjärnorna gnistrar - helt fantastiskt - det värsta är att det är ett helt företag att ta sig ut, eftersom vädret här kräver åtminstånde tre lager kläder, ylle o vindtätt - tänk så härligt ni har det som kan springa barfota rakt ut o inte behöver fundera om på om det räcker med EN ylletröja eller två....

En härlig GOD JUL och ETT FANTASTISKT NYTT ÅR önskar jag er!!!

kram Siv

2010-12-21 @ 18:29:57
Postat av: Siv

Jag kan ta ett extra varv ut "åt Dig)- skotta o hämta ved. Skottar upp snö på väggarna som isolering för att släppa in minimalt av den 22 gradiga vinterluften. Det knarrar trevligt ute i snön, månen är helt full, stjärnorna gnistrar - helt fantastiskt - det värsta är att det är ett helt företag att ta sig ut, eftersom vädret här kräver åtminstånde tre lager kläder, ylle o vindtätt - tänk så härligt ni har det som kan springa barfota rakt ut o inte behöver fundera om på om det räcker med EN ylletröja eller två....

En härlig GOD JUL och ETT FANTASTISKT NYTT ÅR önskar jag er!!!

kram Siv

2010-12-21 @ 18:32:06
Postat av: Steffi

Jenny!

Jag kikar förbi någon gång då och då och kollar hur det går för er! Speciellt när jag längtar efter lite sol och värme :-)

Jag längtar minsann INTE ALLS efter knarrande snö utan efter 30°C och sol dagarna i ända... Skulle dessutom uppskatta lite organisations- och planeringsfrånvaro.

Tobba hälsar, han saknar solen han med. Och dig på Studiefrämjandet!

Ha det underbart nu

Steffi & Tobba

2011-01-05 @ 17:21:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0