Studentlitteraturen

Vi har haft en lunchdiskussion här och vi är helt överens om tre saker som är en följd av det Togolesiska auktoritära skolsystemet där kritiskt eget kreativt tänkande INTE premieras.

1)     Sanna berättar: På sjukhuset i Kpalimé fick de för några år sedan en ambulans av en tysk samarbetsorganisation. Fine. Då var man tvungen att bygga en port in till sjukhusområdet där ambulansen skulle kunna åka. Men man glömde bort att mäta hur hög ambulansen var. Cementbalken sattes för lågt och sedan dess finns ambulansen inne på sjukhuset och används som förråd.

2)     William berättar: På bygghandeln har de plywoodskivor i fyra olika tjocklekar. Alla ligger i en stor hög med de tjockaste underst. Om någon vill köpa en tjock plywoodskiva så måste de som jobbar på bygghandeln, två man, flytta på tre skivor i taget tills de kommer ner till rätt tjocklek. Sedan lägger man tillbaks dem igen (Jag läste något i min bok om Afrikas sociala och ekonomiska historia att Afrika har en tradition av att ha gott om tillgång på arbetskraft i förhållande till andra produktionsfaktorer som naturtillgångar och jordbruksmark och att det gör produktionen konservativ. Kan det vara så här de menade.)

3)     När jag säger till snickaren att vi vill att dörrarna till förrådet ska öppnas utåt så skakar han på huvudet och ler lite överlägset och förklarar med all sin fackmannakunskap för mig som är vit och tjej och inte snickare att så gör man inte. När jag frågar om man inte kan göra så fortsätter han att hävda att så gör man inte.


Jag har varit på posten och hämtat ut mitt paket med studentlitteratur från franska bokhandeln i Lund. Beställt i september. Skickat 21 oktober. Ankom France 19 november. Ankom Lomé 21 november. Ankom Aného 25 november. Uthämtat 3 december. I morgon ska jag skriva nationellt franskprov på borgmästeriet i Aného 7.45 för att avsluta kursen. Vilken tur att jag fick paketet innan så att jag kan plugga hela natten.

                     Nu är det fredagsstämning här vilket betyder vatten i poolen, dans med Julien och sedan ägna eftermiddagen åt trädgårdsarbete varvat med pizzabakning. Vi har börjat elda i ugnen så framåt sju-tiden i kväll vankas det pizza och rödtjut för alla som är sugna. I kväll testar vi pizza med salami, paprika och ananas med Ramcos nya pizzaost!

Kommentarer
Postat av: Ingrid Kallrén

Tänk att vara så där snygg i tvärkort hår! Hur häller man kakor i en flaska? Han med chimpanserna/gorillorna/fjärilarna/linjalen - är han barnens fransklärare? Har ni försökt inleda någon pedagogisk diskussion med lärarna...? Jisses vad jag blir nyfiken på den där pizzaugnen! I helgen åker skidorna fram, ni får drömma er med på en tur!

Ingrid K.

2010-12-03 @ 17:59:00
Postat av: jenny

Japp han är barnens lärare i alla ämnen! Jo, vi har pratat lite pedagogik men det känns som det är ett system vi har att brottas med. Ett isberg. En atlantångare. Whatever... Inte ett projekt för det här året i alla fall. Marie hälsar till Ingrid och Gunilla och alla hon känner. Vi har tittat på bilder på skidor och skridskor på internet för att hon ska kunna drömma sig med på en tur... :)

2010-12-04 @ 00:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0