En svart tavla

Magrutor eller mockarutor? Inte alls något svårt val.

I dag har vi fyllt poolen igen för första gången på två veckor. Och nej… det är inte helt tätt överallt ännu. Men vi får jobba på det och det var skönt att bada. Jag och Sanna kände oss lite semesterlyxiga och började spåna om att baka något gott… sen kom franskläraren en timme för sent. Han heter monsieur Amematron och tror på allvar att gorilla och schimpans är två olika kön av samma apa. Barnen hade haft prov med honom i skolan i dag. Alla barn som fick mindre än åtta poäng av tio möjliga fick lika många rapp med linjalen som de hade poäng kvar till tio. I dag har jag målat en spånskiva med ”svarta-tavlan-färg”. Inte ens en sån köper man färdig. Det ska bli en svart tavla till fransk-klasserna på terrassen och en tavla med ölpriser till baren. Marie har bakat småkakor som ska hällas upp på tomflaskor och säljas i baren. Titta dit bort säger Myra till Marie och så snor hon åt sig en hel näve med kakor från plåten. Marie bara skrattar.

 

Vi har sett en vacker rosa fjäril i kväll på terrassen. Monsieur Amematron vet inte att man inte ska ta i fjärilar säger barnen. Förvånar mig inte alls.


  

Och Sanna har klippt mig i dag. Det blev kortare och kortare. Lite ojämnheter måste vi ta i morgon så det blir säkert ännu kortare. Ännu växer håret bara runt såret. Kanske blir det ett hårlöst ärr kvar som ett minne för livet. Strategiskt placerat i pannan.

Ödlorna kryper på väggen här på terrassen och temperaturen faller så här framåt kvällen till runt 30 grader. Står vid bardisken och surfar och internet går inte snabbt men vem bryr sig om det för det funkar. Lyssnar på Patrick Bruel. Så fort jag slår på datorn så handlar allt om snökaos och köldrekord och lussebullar och  julklapppstips och alla brasor som folk tänder på facebook. Vi missade fars dag, Sannas namnsdag, min namnsdag och första advent. Måste måste måste försöka komma ihåg att fira julafton!


Jag ska gå ner och lägga mig och läsa. Det är så fantastiskt att ta sig tid att läsa böcker. Jag pluggar ingen (absolut ingen) franska på kvällarna. Avslutade nyss Sara Kadefors Borta bäst och har börjat på en lovande bok som heter Afrikas sociala och ekonomiska historia, mycket mer spännande än den låter. Jag öppnar dörrarna till garderoben och ligger och tittar på alla böckerna som står där när jag ska somna. Jag har läst flera av dem och har många spännande kvar. Det är en sån skön känsla.


Och mockarutor blev det. Riven kokos skulle man ha. Så då köper man en kokosnöt på gården bredvid för 75 öre som man skalar och hackar sönder och dricker upp kokosmjölken och tar ut kokosen och river den på rivjärn och rostar den i ugnen och vips så har man kokosflingor! Enklare än IKEA.

Magrutorna då? en annan dag bakar vi magrutor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0