AC

I dag har vi fått installerat trefas i huset. Jag märker ingen skillnad. Förutom att AC:n i vårt rum inte ger någon kyla alls. Typ livsviktigt. Det var inte så det var tänkt.


Johanna, Åsa och Henning är här. De tycker att det är varmt. De har haft med sig sill, snus och Marabou choklad. Nice. Vår familj har aldrig någonsin ätit så mycket Marabou choklad som under det här året i Togo.


I går var vi på delegationsbesök hos borgmästaren. Det gick bra. I dag har vi haft Open Space seminarium med fem miljöorganisationer från södra Togo samt Studiefrämjandet och Naturskyddsföreningen. Vi har pratat plastproblem på många olika nivåer och jag tycker att det har flutit på bra även om köttgrytan tog slut, språket är ett hinder, Open Space är en okänd metod här och plasten fortfarande är kvar på stranden.


Barnen med Simon och William har varit förvisade ur huset i dag. De har varit på marknaden i Vogan och tittat på döda djur och köpt en levande kameleont som de har i ett snöre i köket. De tänkte smyga in till Johanna i natt och lägga den i hennes säng. De tycker det är jätteroligt att det har kommit hit någon som är rädd för ormar, ödlor, spindlar och möss och till och med flygmyror.


Myra och jag gör en tandborstsång och när vi ska duscha säger Myra med andakt i rösten att tvålen är hennes bästa kompis. Barnen har verkligen lärt sig hur man duschar och tvålar in sig av de togolesiska barnen här. Tage har tagit ett steg. Han leker med kvarterets barn här varje dag men i går kom han för första gången i Togo hem med telefonnumret till en kompis på en livsviktig liten lapp. Sedan har han ringt och pratat i telefon med kompisen och hans mamma och bestämt träff och lekt två dagar i rad.


Det är roligt men påfrestande att ha ett helt projekt och ett halvt barnhem boendes i huset. Sovandes på taket. Jag och William flyr ner i baren en stund där Marie, Ali och Tete hänger och ordnar en minipersonalfest med varsin absolut peppar och en bit citronkaka. En skön stund av samförstånd.  I vår lägenhet är allt upp och ner, i barnens rum luktar det kiss och i vårt rum är prylar, böcker och rena kläder staplade i osorterade högar. Jag ligger i sängen och badar i svett fast fönstren och dörren är öppna. Jag kollar min mail men har inte fått något svar från Forum syd om den nya budgeten. Jag är lite trött och skulle gärna sova med AC. I morgon klockan fem bär det av mot Benin och studiebesök tillsammans med en representant från varje miljöorganisation i minibuss. utan AC. Jag tänker i alla fall stanna och köpa lördagsgodis längs vägen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0