Det är roligt

-Myra,var är alla småtrollen som stod på öppna spisen?
-De två rosa är och fikar hos dinosaurien och de två små svarta är på skattjakt i skåpet med alla grytor.
-jaha..
-ja och de kunde faktiskt inte säga till innan de gick för du är ju aldrig hemma.
Smack! Där satt den.
-men Myra det är jag väl...
-I alla fall inte samtidigt som jag och dinosaurierna.

Algot o Tage har lastat ut varenda bok ur bokhyllan när jag kommer hem. De ska göra ett "bubblotek". För de tänker tjäna pengar på att låna ut böcker. Otaktiskt av mig att tala om att man lånar gratis på biblioteket innan de hann färdigställa allt. Motivationen att plocka tillbaka alla böcker minskade drastiskt.
Jag får lust att ta fram en sopsäck. Myra har satt dokumenttejp över glaset hon ska dricka ur. Algot vägrar komma och sätta sig och Tage ligger mitt i bokhögen och läser. Myra sitter vid bordet och har inte börjat äta när alla andra är klara.
-jag är skitarg faktiskt
Vi håller oss med största möda för skratt.
-jag är skitarg och går i taket om jag måste äta.
Vi exploderar av skratt.
-det är faktiskt inte roligt...

Den här helgen har vi barnvakt för alla barnen ett helt dygn för första gången på ett och ett halvt år. Och det ska bli skönt.

Min pappa håller på och bygger en flyghangar. Låter flådigt va. Den ser inte så flådigt ut. Den ser ut som åtta telefonstolpar i Lera. Blir säkert bra i slutänden. Och blir det inte bra så blir det roligt. Så är det med mycket.

-Men myra vad gör du, klipper du katten?!?
-Nähä!... inte hela

Dagarna innan jullovet är undantag. Inga ordningsamma storhandlingar. Alla veckoaktiviteter har avslutats. Lussebullar till frukost, julpyssel på skolan, kvällsjobb hemma och inga rutiner alls. Algot suckar när han ska till skolan och julpyssla. Det vore så skönt med en vanlig dag snart säger han och ser trött ut. Han längtar efter rutin.

Det finns en fördel med att jobba för mycket innan jul och det är att man inte hinner med att julstressa hemma. Man får lov att ta allt som det blir. Och i-fånen känner heller inte till ordet julstress.

Vi tar en eftermiddag med barnen på stan. Vi har ingen ambition att hinna handla julklappar utan vi tittar på alla ljus och dekorationer, på kalendern i stadshuset och tomtar i fönstren. Vi äter ute för första gången på sparåret och sparårslyxar genom att önska oss saker överallt. Tage får ta hål i öronen som han väntat på ett år. Och det är helt galet vad mycket servettringar, kläder och teknikprylar det finns som man inte behöver.

Jag har sålt 18 presentkort till förmån för mawulis skolgång. Det finns sex kvar om någon har julklappar kvar att handla till någon som inte behöver servettringar.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Är det okej att ta en varje månad fram till sommaren istället för allt på en gång, nej jag behöver inte julkorten. Deal 120x6 fram till juni VET att här kommer pengarna fram!

2011-12-15 @ 23:31:48
Postat av: fraggelmorsan

Måste bara säga att dina barn verkar vara helt underbara!

2011-12-16 @ 05:48:21
URL: http://fraggelmorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0