Tvättbräda

 

Mina barn växer vilt här i Afrikat. På eftermiddagarna är Myra och Algot någonstans i kvarteret. Med Ali, Manana, Solange eller hemma hos Kodjo och Adjo. Eller på 7-11. Man vet aldrig riktigt. Hemma har jag ett större behov av att hålla koll på dem. Kanske för att hemma är det inte så mycket människor. De kan sitta i ett dike och skrika utan att någon hör. Här är barnen allas och det är vuxna som har tid överallt.

Jag ser tre män som är ute och promenerar med sina små. Barn i förskoleåldern. På tisdagar är kvinnorna på marknaden och gör affärer och männen får ta hand om barnen. Men i dag är det inte tisdag. Vad är det som händer? Någon form av öppen förskola eller bara en attitydförändring?

Jag ser Tage högst upp i russinträden. De är läskigt höga. Algot ropar att det sitter en vampyr i palmen hos Kodjo. Ok säger jag och fortsätter med pajen. Efter tio minuter kommer han och ropar att det är en riktig fladdermus. Bra säger jag och sätter in pajerna. Sen kommer Tage och säger att de har en kameleont och då får jag lov att gå och titta. Runt palmen står femton barn och kastar sten på något tio meter upp som kan tänkas vara en kameleont. Sluta säger jag, ni kan ju döda den eller skada den. Skulle ni tycka att det var roligt att få en sten i huvudet kanske. Alla barnen tittar på mig som om jag var ett miffo.
 

Nedanför pizzaugnen sitter Miffo på helspänn. Den låter konstigt i ugnen. Kanske är det en ödla eller en mus. Det är kokosnötterna som brinner. Två fulla korgar på 7-11 för 9 kr. Alla pizzabottnar har möglat så vi gör nya. Ali står i baren samtidigt som han hjälper Tage, Algot och Myra att tvätta kokos som de ska ha till någon slags fest. Marie gör grillspett. Killen som har beställt grillspett får vänta en timme i köket på att de ska bli färdiga men varken han eller Marie verkar bry sig om det. Då har vi ju någon att skoja med i köket. Den korpulente mannen som har hotell Bella Below ett par kvarter bort och hans fru beställer alltid grillspett hos oss. De är så goda. Marie ljuger honom rakt upp i ansiktet när han frågar vart vi får tag i köttet till så fina grillspett. Det är köpt på Supermarket i Lomé säger hon blixtsnabbt. Vi handlade det bland flugor och koskallar på marknaden i tisdags. Knappast dagsfärskt heller. Öl säljer vi bra, och läsk och kex och palmsprit och äggmackor. Pizzan däremot är det ingen som köpt ännu. Bara vi själva och våra belgiska vänner vet hur god den är. Ikväll serverar vi mandelkaka med vispgrädde i baren. Kanske blir det en hit.

Så mycket grejer man kan göra, så lite tid. Just nu vill jag hinna med både ”Meningen med livet” en filosofikurs på Högskolan i skövde och ”Kreativt skrivande”  på Högskolan i Kristianstad. Sen vill jag passa på att vara närvarande här i Togo, kontakta Omar och köpa mark i Kpalimé och plantera teak där i Mars. Jag vill marknadsföra vår intensivkurs och vårt hus riktigt bra. Jag vill dra iväg och kolla på en chokladfabrik i Ghana. Jag vill dansa riktigt mycket. Och så tar tvätten två timmar om dagen, vattningen en timme och huset  två timmar och så baren och barnen lite tid… Trodde det fanns mer tid i Togo än i Sverige men vad fel jag hade!

Jag är trött i hela kroppen och skinnflådd under fötterna. Vi dansade klockan åtta i morse och sedan igen klockan två. Sen har jag badat i havet och tvättat. Den karl som uppfann tvättmaskinen borde få nobelpris i jämställdhet. När jag kommer till Sverige ska jag slänga in tvätten i maskinen med glädje och sedan plocka ut den en timme senare, ren! Barnen säger att alla kläderna växer här och det kan nog stämma. Barnen ärver kläder uppåt. Så pyamasen som Ture fick när han var tre år och som Myra hade när vi kom hit, den har snart växt på Ture igen.  Jag önskar mig en tvättbräda i födelsedagspresent. Och då tänker jag inte på magen.


Kommentarer
Postat av: Pernilla Tyrfors

Heja på Jenny!

Här har Sten just hängt en tvätt... trevlig helg! Du är min idol!

2011-02-05 @ 18:16:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0