Likvaka

Idag har Siva satt två pinnar igenom en av mina papayaplantor. Han bara skakade på huvudet och tittade på blommorna den har i toppen. Sen vässade han två pinnar och visade hur jag skulle trä dem rakt genom stammen. Han är inte bara snickare Siva utan även trummis, dansare, häxdoktor, bibelexpert och nu också- trädgårdsmästare. Vi får se vad som händer med papayan.


Ture och Armand dansar i poolen till musiken som strömmar in från likvakan nedanför. William har gjort äggmackor, Marie grillspett och jag och barnen negerbollar som vi säljer i baren tillsammans med palmsprit och öl. Mörkret är på intågande. Gilbert  friterar fisk nere i vårat kök. Det är fredagsstämning. Ett fiskenät som fortfarande inte är inne så ko-klockan hörs lite på avstånd. Ljumma kvällsvindar på terrassen och temperaturen har sjunkit ner till 29 grader. Går man ner på gården så är det fortfarande varmt. Nu ska jag gå ner och skala potatis och poppa popcorn. Här kommer det att poppas likvaka hela natten fram till begravningen i morgon förmiddag. Vi somnar nog in ändå men vaknar väl till av sakrala sånger och reagge framåt småtimmarna. Saknar svensk radio.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0