Ensam - Tillsammans

Lördag
Vi ger oss av mot Råssö. Råssötorp är för oss fortfarande lite av en oas. Inget internet, ingen dator, ingen Tv och mobilen har dålig täckning. I Gyttorp stannar vi och äter frukost på bryggan. De andra badar medan jag och Ture sitter på bryggan och funderar. Vi hamnar i Årjäng och tittar på pappas nya tomt. Sedan far vi ner genom Norge och kör förbi fulla köpcenter på den svenska sidan gränsen och nedlagda småbutiker på den norska. Vid en sjö står en vägskylt med texten ”I går var i dag i morgon”. Funderar på det ett tag och känner mig som Ior.



Söndag
Krabbfiske. Torskfiske. Makrillfiske. ”Jag ska älska Råssö tills jag dör” säger Myra. ”Jag också” säger jag.

  


Onsdag
Vi bor mitt ibland alla kusiner och fastrar och farbröder och barn.  Ammi fyller år. Sanna har gjort smultronsnapps och en rolig sångtävling som vi vinner. De andra har gjort räktoast och vi grillar lax och äter krabba och jordgubbstårta och sjunger snappsvisor. Ett sånt kalas vill jag också ha när jag fyller sextio. Och så vill jag bli så händig som Ammi. Hon kan vad en kvinna bör kunna. Jag behöver minst lära mig följande saker:

1)      Hantera ett spännband

2)      Sy kläder och tak och andra nödvändigheter.

3)      Svetsa

4)      Mura en spis

5)      Mina barns personnummer

6)      Tålamod


Fredag
En karaktärsdanande semester. Tage arbetar som brödcykel och bakar och bakar. Alla vill köpa färskt frukostbröd av Tage som släpar sig upp varje morgon och sitter nästan och somnar när han blandar ut jästen.Hela västkustsemestern har han varit brödcykel och han vill inte sluta för han tjänar ju pengar på det och folk blir glada. Nästa semester när Tage går upp och bakar själv varje morgon är min morot till att varje möjlig sovmorgon hela sommaren gå upp halv sju.

   

Lördag
Råssötorp är ett fantastiskt ställe. Vår släkt är en fantastisk samling människor. Jag blir glad av att träffa dem. När det bara är ”vår släkt” är vi trettio, när resten av släkten kommer blir vi sjuttiofem. Vi lagar massor av god mat tillsammans, leker ännu mer och pratar, dricker vin och grillar. Alla som vill får prova på segelbåt, katamaran, sjöflyg, vattenskidor och fiske. Barnen hittar nya lekkompisar och faster Stina berättar släkthistoria.  Jag gör en god sallad till vegetarianerna. Rödbetor är fantastiska. Sverige är fantastiskt på sommaren. Särskilt när några i släkten har gjort ett stort tak som man kan umgås under när det regnar.

   

Måndag
Vi äter frukost med Elisabeth och Janne. Sedan städ. Kalla potatisar med salt och smultron till lunch. Jag och Myra går upp på ön. Det tar en timme. Vi hittar blåbär, kantareller, pinnar och en jättefin skalbagge som kittlas. Vi stannar till hos Gunhild och Nils och vinkar av dem. De ska på kalas så vi blir stående på deras uppfart och vinkar som de brukar göra när vi åker. Sedan spelar vi boccia och äter Nepalkakor i deras trädgård. Det är mysigt att åka bil från Råssö när det regnar. Vi diskuterar det som bör diskuteras. Vad Tage ska få i present och vad som händer om man blir bötad av en polis för att man inte har bälte på sig, bryr sig polisen då om ifall man tar på sig bältet innan man åker igen? Kan man få dubbla böter om man vägrar? Bilfärd genom natten. P1 och tankar. Man är ganska ensam i livet. Tankarna finns bara i sin fulla prakt i ens eget hjärta. Hur man än förklarar och förklarar. Därför känns det ibland lönlöst att förklara. Att acceptera att man är ensam med sig själv är svårt.

Vid Bergvik faller vi för frestelsen. Det blir hamburgare på Max. För första gången på ett år.

När vi rullar in hemma på gården kommer pappa flygandes från Råssö i sitt lilla plan. Simon är redan hemma hos oss. Inte behöver man vara ensam här i livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0