Vissa saker vet man

Lördag
Vi sitter på ett hamburgerhak. Same same. Vissa saker är ingen skillnad. Samma sunkiga känsla som i Sverige, samma fördelar för en storfamilj med barn. Gilbert säger att han ska ta hem hamburgaren som Myra inte ätit upp till sin dotter. Gilbert har en dotter som är snart sju år och som han sedan ett år tillbaks tar hand om själv. Je suis un parent celibataire säger han och ler som bara Gilbert kan. Killen som heter Jean och ska ordna jazzfest här ger ut en tidning till förmån för alla övergivna ensamma mammor. För att belysa frågan. Tage tycker att det är jordens bästa ställe med jordens godaste vegetariska hamburgare.


Söndag
Tage plockar russin och klättrar högst upp i russinträdet. Det är världens bästa klätterträd. Skithöga och med bär man kan äta. det farliga är det roliga. Precis som hemma.


Måndag
Jag gör rätt för mig. I dag har jag suttit på skattemyndigheten. Om det tar fyrtiofem minuter att posta ett brev när man är ensam kund på posten så kan ni tänka er hur lång tid det tar att räkna ut vad jag ska betala i skatt. Klockan halv åtta var jag där. Vid lunch åkte jag hem med en skattenota på 165 000cfa. Och vi som ännu investerat mer än vad vi fått ut från baren. Men när jag tänkt efter ett tag så tänkte jag att det kanske är lika bra att inte bråka. Det är ju fint att betala skatt. 500%. På eftermiddagen åkte jag dit igen. Utan att försöka pruta lämnade jag fram pengarna. Då föreslår han bakom skrivbordet att han ska skriva om notan lite så att den hamnar på 60 000 och så får han sextio tusen i handen. Jag får alltså bara betala 120 000 istället för 165 000. Bra va, säger han och börjar. Jag tänker flera gånger när jag sitter där att jag ska betala hela summan istället. Men jag gör det inte. 40 000 är också pengar. Skitsystem säger jag till Marie när jag kommer hem. Hon skrattar.


Tisdag
Vissa saker vet man. Solen går upp i öster. Man bränner fötterna av sig om man går barfota i sanden mitt på dagen. Om man ser flera män med småbarn i famnen så är det tisdag. I kväll har vi gäster här på Villa Suédoise. Sex personer från Ghana är här och hyr alla rum vi hade lediga. Det är de första fullbetalande gästerna som vi inte dragit hit från Sverige. I går serverade vi kyckling och pommes frites också och i helgen pizza. Det finns hopp om att stället ska börja rulla. Vi säljer nog tio-femton backar öl och läsk i veckan och flera liter sodabi. Och så blir det kanske då jazzfest i April! På kvällen sitter jag utanför baren med vinden från havet. Myra somnar i mitt knä. Tage kommer springandes och ropar. Han har varit med Ali och lånat en tv i kvarteret till våra gäster. Men det är inte Tvn som är så fantastiskt. Mannen som ägde tvn hade kattungar som bara var åtta dagar gamla. Tage fick hålla en i handen. Den morrade säger han och skrattar. Han längtar tills vi ska lämna tillbaks tvn.


Onsdag
Vissa saker vet man. Om man inte betalar interneträkningen så stänger de av internet. Om dansarna inte varit här på ett tag så kompenserar de med att komma en hel drös. Det är lyxigt att vara två elever, tre lärare och tre trummisar  ;) och betalar man räkningen så släpper de på internet igen. skönt med saker man vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0