Skaka rumpa


I dag är en dansdag. När jag står på terrassen och ser ut över fiskehyddorna ser jag en av våra grannar, en dam i 50-års-åldern som står utanför sin hydda med bar överkropp och skakar loss till tonerna från Zondedes trummor.  Siva, snickaren kan inte låta bli att komma upp och dansa när dansgruppen är här, fast han borde jobba. Ristanten är en upptagen kvinna med många järn i elden. Hon dansar inne bland riskastrullerna. Kunderna på 7-11 dansar. Mawuli dansar när han ser oss på vägen. Ristantens senila beniga mamma som alltid sitter i ett hörn på gården dansar. Banantanten som i dag säljer apelsiner dansar. Alla dansar. Togo är ett dansland.



Skaka rumpa! Ropar Myra och kommer springande naken med byxorna i handen. Hon är en stursk tjej.
-Om du inte hjälper mig med byxorna så dödar jag dig.
-Men Myra, så säger man väl  inte.
-Jo, för när du var liten då lyssnade du inte på mig.
-Men då fanns inte du.
-Vad säger du?
-När jag var liten fanns inte du.
-Vad säger du?
-När jag var liten då var inte du född.
-Om det kommer en jättestor kossa som är större än huset och som är giftig. Då ska jag gräva ur allt köttet. Och sen ska jag döda den i huvet och ge den till Supermarket. Då blir de glada.
-Mm…


Månen ligger ner över hyddorna borta i väster. I Sverige står den upp. Kanske är det för att jag är i Afrika som jag också går och lägger mig tidigare än hemma. Kanske är det för att jag börjar bli gammal. Nu har snaggen gått via monchichi-frilla till tantfrilla. Jag gillar inte min tantfrilla. Den är inte det minsta cool.


Jag, Armand och Tage tar en moppe i skymningen till Aného för att köpa Ananas. Det är fredagsstämning på stan, jag har finklänning och känner mig fri och stark och inte det minsta tantig. Vi enas om att åka moppe längs havet i skymningen är meningen med livet.

 


Kommentarer
Postat av: kerstin

Myra sitter inte där man sätter henne.Hon tar för givet att hon ska bli sedd och lyssnad på. Det tycker jag är härligt.Är det ok att jag fixar lite i lekstugan? är sugen på att leka lite.

Kraaam

2011-05-06 @ 23:16:16
Postat av: jenny

Det är ok för mig. Tage har planer på att o där och sätta upp hyllor för sina grejer och ska önska sig en tv i present att ha där. Det ska bli hans rum i sommar så kolla med honom först ;)

2011-05-07 @ 16:39:37
Postat av: evy

Barnen verkar bara flytta hemifrån tidigare och tidigare. Var inte så säker på att det bara blir sommaren. Nästa steg blir en bergslagskamin för då kan han ju bo där hela vintern också!

Vi ser fram emot att ni snart är på hemgång!

Kram Evy.

2011-05-08 @ 20:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0