Återanvända

Pratar återvinning på jobbet i dag. Tittar på mina kläder varje dag och det finns inte många plagg som inte är köpta begagnade (eller ärvda). På det stora hela är det väl underkläder och Studiefrämjandets profilkläder som är nytt. Jag gillar’t. Faktiskt. På riktigt. Även när jag inte har sparår.


Åker i min begagnade bil direkt från jobbet via Willys till föräldramötet. Föräldramöte 17.45-21.00. Konsekvensen blir att jag äter mig mätt på Äppelkaka med vaniljsås på Borns friskola medan sju kassar mat står i bilen och blir dåliga. Barnen är ”utlånade” och får kvällsmat på annat håll. Tage och Algot är hos Bettan och får pannkakor. Ture och Myra är med Sven i Örebro och löser in sommarens alla timmar bakom gräsklipparen mot en cool mobil. Ture tycker att sommaren var lång i år men nu är den äntligen slut och mobilen som han längtat efter i ett och ett halvt år och spenderat otaliga timmar med att välja ut är äntligen hans. Det sista han säger innan han somnar är att jag inte ska dra ur mobilen ur vägguttaget. Jag lovar. Jag ska låta bli den. Jag ska bara… duscha, packa upp träningskläder och sju kassar mat, stoppa i en tvättmaskin, skriva blogg, spela en låt på dragspelet och göra matlåda. Sen ska jag sova


Igår när jag simmade försökte jag motivera mig själv att fortsätta med matlådor. Jag övertalade mig själv så här: Om en utelunch kostar 80kr och du ändå lagar mat hemma och bara gör lite extra till en matlåda eller tar med rester istället för att slänga dem så tjänar du ungefär 70kr/dag, det blir 350kr/vecka som blir 1400kr/månad och om man räknar bort semestern så blir det 15 000kr på ett år på att ha matlåda varje dag! Per person. Mina argument tog bra på mig själv (en biljett till Togo kostar 8 000kr). Potatissalladen som jag skulle ätit i stället för äppelkaka ligger nu i kylen som matlåda. Återanvänder potatisvattnet till att vattna blommorna och skalen gör jag chips av till helgen. Eller hade gjort om alla helger inte varit så förtvivlat korta. Kommer i morgon återanvända svettiga träningskläder från idag eftersom jag inte orkar tvätta dem när klockan är tolv på natten (fast jag har tvättmaskin). Allt går att återanvända. Citat är väl den mest finurliga formen av återanvändning. Månens ljus är solsken ”second hand”.


Dagens spar:
Hemmagjord risifrutti till barnens matsäckar. Inte lika stora pengar att tjäna som lunchlåda men ändå… En risifrutti kostar i genomsnitt 9kr. Tre stora förpackningar risgrynsgröt à 1kg kostar totalt 27kr + en burk sylt 12kr. Alltså 39kr delat på 15 portioner = 2,60 per portion. 4barn som ska ha risifrutti till mellis eller matsäck en gång i veckan blir då en förtjänst på 1024kr/år.


Kommentarer
Postat av: Fraggelmorsan

Jag gillar ditt tankesätt. Har många i min omgivning som aldrig skulle sätta på sin barn begagnade kläder. Varför? Och absolut inte sig själva! Angående blomvatten; vet en som alltid hade en hink i duschen som de spolade i det där första kalla vattnet i, när de skulle duscha. Fast det har du säkert redan?

Risifruttiknepet använder vi också, mycket smart.

2011-09-29 @ 09:17:57
URL: http://fraggelmorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0