kortare och roligare

 

Lördag
God morgon. Väcks av att tre barn försöker kapa kokosnötterna jag köpte i går. Det är svårt utan machete. Och det är svårt att somna om när tre barn går loss på två kokosnötter. Pannacottan i kylen hägrar och snart kommer Myra in och stoppar en stor bit färsk kokos i munnen på en halvsovande mamma. Jag går upp. De är kajakpaddlingsstilla över sjön. Kanske ska man köpa en kajak för sparpengarna. Tystnaden på landet och de kompakta molnen bäddar in lördagen i stillhet och en slags luddig känsla av overklighet.


Vi sitter vid frukostbordet. Jag läser på filpaketet att nu är det dags för grannfest för nu blir dagarna längre och ljusare.

-Det stämmer ju inte säger jag, de blir ju kortare och kortare och mörkare nu.

-Ja men de blir ju roligare och roligare, säger Tage.

Jag försöker inte förstå hur han tänker utan tycker bara att det är en fantastiskt skön inställning.

-Ja, för tiden går ju fort när man har roligt. Korta snabba dagar. De långa dagarna är ju dagen innan julafton och innan ens födelsedag och de är inte roliga. Myra sitter och nynnar och målar med vattenfärg.

-Jag är skitduktig på att måla nu utbrister hon. Jag kan måla alla väggarna inne.

-Nej det kan du inte alls säger jag.

-Jo det kan jag visst!

Jag tycker att det räcker med att vi har en stor snygg snigel på väggen bredvid öppna spisen. Jag tar en pulverkaffe och går ut och sätter mig och ser ut över trädgården. Pulverkaffe får mig att längta efter Togo. I huvudet gör jag en lista på allt som borde göras. Rensas, planteras, grävas upp, klippas ur, såpas in och så. Men den här sommaren har jag gjort annat än att utrota brännässlor och planterat om pelargoner. Det är väl också värt något i sig. Försöker se på den vildvuxna trädgården som ett bevis på allt annat jag gjort med barnen i sommar. Det lyckas inte riktigt. Plockar upp en skottkärra äpplen och lite skal av kokosnöt under träden som är palmer med inympade äppelkvistar. Sen klipper jag. Gräset växer alldeles för länge in på hösten till ingen som helst nytta.


Jag och William går på bio utan barn. Det är ganska ensamt. Men roligare att hoppa på den stora gula kaninen utan barn och så får man mer popcorn.


Dagens spar
: Lyxmiddagen till William ikväll blev vegetarisk med mango och mungbönsallad till förrätt (mungbönorna var gamla och behövde ätas upp och mango vet jag ju att det är superbilligt), potatissoppa som huvudrätt och sen var vi proppmätta innan vi ens hann tänka pannacotta. Av potatisskalen blev det läskigt goda chips! Och vi hade hempoppade popcorn med oss till bion. Jag vågade inte visa det i foajén med risk för riktig töntstämpel utan smög fram dem inne i biosalongen…


Söndag
Norasjön runt med Sanna. Stafettlöpning med en cykel. Det gick bra men vi förlorade lite i tid på de första orutinerade växlingarna. När vi kom hem åt jag fem glassar. Sanna åt fyra. Nu är det verkligen badväder. Solen lyser och sjön ligger som en spegel. Synd att jag tog sommarens sista dopp förra helgen…


Dagens spar
: Tage hade med sig ”hittade i lådorna presenter” på kalaset och jag har kokat flera liter äppelmos.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0