Man måste älska våren

Jag är inte med på den här våren. Det haglar när jag går upp. När barnen går upp skiner solen. När Julien och Maruie går upp dalar stora vackra vita flingor ner utanför fönstret. Du får gå ut först säger Julien och knuffar ut mig på trappen. Du är vit. Vi kanske också blir vita av allt det här snöandet och det vill vi ju inte. Till frukost läser vi en debattartikel i ETC om att Afroträning är en rasistisk träningsform. Vi måste bemöta detta. Just nu med skratt.

Det är sextio elever redo när vi kommer in i idrottshallen på Risbergska. Intensivdans. Tre danser på en timme och sedan ett seminarium om genus och dans. Vi äter vegetarisk lasagne i matsalen, dricker kaffe och gör en liten föreställning i Aulan. Jolie!

Effektiv eftermiddag. Tolkar en Intervju för Latte åt Julien. 

-Vad tycker du om den svenska våren?
Julien skrattar.
-Den lurar mig hela tiden. Man måste älska den när det snöar. Man kan ju inget annat göra åt vädret än att tycka något. Bättre att älska än att hata om man kan välja.
- Men ni har ingen vår i Togo.
Julien skrattar
- Nej!

Hänger upp gardinerna i danssalen. Hittar en lösning tillsammans med en svetsare. Rapporterar kurser. Bär ner fällborden från vinden. Bollplankar en affisch. Mailar scheman. Allt i folkbildningens tjänst.

Det blir kväll så fort. Solen skiner. Jag vill vara som våren. Algot säger att ska bli inbrottare när han blir stor. Jag avråder. Maurice diskar, Ture kokar ris, Tage är ute och springer av sig och Algot skär upp korv. Vet inte vilket som ser äckligast ut. Korvstroganoffen eller kotungegrytan. Julien har lagt de nyuppackade getskinnen från Aného i blöt i badkaret. Det ser äckligt ut. I kväl ska vi tillverka en Doun-Doun av ett gammalt oljefat vi hittade i slänten bakom magasinet. Återvinning. Vi häller curryn från Lomé i små burkar och hänger upp tyger och dricker inte upp all palmsprit. Nu snöar det igen.  Barnen ser film och Maurice torkar disk och sjunger. Vi är konstigt nära Togo och så långt bort med en gång. Som så många gånger förr.

 
    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0