Om bananflugor och vin.

Måndag
Drömmer om att jag träffar en ung tjej och försöker skapa engagemang för dansens dag. Går längs drottninggatan med vinterjacka. Är på väg till jobbet och inser plötsligt att det fortfarande är juli och semester. Smygkikar in i en blomsteraffär som är på väg att öppna för dagen. Innanför dörren ligger en liten sten med en inristad liknelse om hur det är att vara gravid. När jag går därifrån kommer den lesbiska affärsinnehavaren springande efter mig med en bit av gårdagens chokladkaka på ett fat. Jag äter den och vi pratar om ditten och datten och kollar in hennes pärlbeströdda balkong som snart kommer rasa. Hon visar mig en nordisk saga live vid den gamla busshållsplatsen i Örebro. När jag vaknar känns mitt verkliga liv så futtigt.


Tisdag
Äter pyttipanna på en kulle vid Närkes kil tillsammans med Tage och Hannes. Vi cyklar till Örebro för att se Spiderman. En hellyckad dag.


Onsdag
Sitter i solen på trappen och för över pengar. Teknikutvecklingen är god.
Men att vika tvätt ute i blåsten går fortfarande inte. Tvättberg har aldrig varit ett bättre ord. Tre veckors ordinär tvätt från fyrbarnsfamiljen där ett barn fortfarande kissar i sängen. Utöver det: Semester-i-stugan-tvätt. En hel garderob med smutstvätt som Julien lämnat kvar. Mattor och täcken efter fyra kattungar som lär sig bli rumsrena. Fodral till en massa trummor. Berg var ordet.

Grann-crossfit i Lottas trädgård. Schysst. Grilla kvällsmat vid rörbraket. Dunderschysst. Barnen leker kurragömma i blåbärsriset och de vuxna plockar blåbär och njuter av utsikten.

Crossfit, Army fitness, snap fitness, zumba fitness... Vad är det för fel med att vispa grädde med handvisp, knåda degen med armmusklerna, klippa gräset med en gräsklippare som man får ta i för att den ska gå framåt, dammsuga till favvomusiken, elda med ved och hinka upp vatten? Förutom fitness får man den oslagbara känslan av att ha utfört något och slipper man slösa pengar och miljö på prylar som gör att man slipper anstränga sig och betala dyra årskort på gymmet. Konstig utveckling!!!


Lördag
Definitionen av bra humör; när katterna kissar i den rena tvätthögen och man klarar av att tänka att den var iallafall inte vikt.


Söndag
Tack så mycket för maten den var ganska god, säger Carl-Axel ärligt om restpytten. -Det här var himmelskt gott säger han en stund senare om vaniljpannacottan som Tage gjort med kokta bär. Tage har också fixat ett lås på deras dörr och ordnat en tv-upphängning idag utöver att jobba några timmar på kojan och bakat och kört brödcykeln. Vad får han all energi ifrån?


Måndag
Vi cyklar till banken. Och så ska vi passa på att köpa glass och en ny dammsugare. På banken har de stängt kontanthanteringen klockan ett men på tredje dammsugaraffären hittar vi den perfekta dammsugaren som är orange och röd och har 13 meters räckvidd. Glassen är inget problem.


Tisdag
Cykla till banken dag 2. Kontanthanteringen är öppen och brödcykelbarna får sätta in sina pengar. På vägen hem kör Algot rakt nerför ett jättebrant dike och blir hängande en stund i ett elstängsel. Det är inte roligt alls.


Onsdag
Nu är de välhungrade, säger Myra när hon släpper in två kattungar som varit ute hela natten. Förstår ibland hur Myra tänker men idag har jag utan framgång försökt haja vad som är bak och fram på en oöppnad leverpastej.


Fredag
Har du funderat på varför svart vinbärssaft innehåller så mycket protein? Mer än själva vinbären... Jag vet varför. Nu har jag plockat av ungefär trettio buskar (av 20 000 möjliga).


Söndag
För fyrtionde morgonen den här sommaren går jag upp kvart i sex och masar runt i köket med deg under fötterna och kopp pulverkaffe i handen. Brödcykeln är världens bästa ide men nästa sommar kommer den nog bara köra två eller tre dagar i veckan.

Cyklar ut till Siv på damcykel från 50-talet som Tage har hittat under magasinet. Den funkar faktiskt. Allt utom bromsen. Hämtar Myra som får åka på pakethållaren hem. Nerför grusbackarna susar vi. Fria. Utan broms.


Måndag
Läser om nya experiment på Bananflugor och om hur genetiskt lika varandra vi är. Vid kvällsmaten börjar jag och Ture och Tage visualisera. Hur man sätter dem i bur. Gallren. Hur man tar blodprov på dem.Ringmärker man dem, brännmärker dem eller får de en lapp i örat som korna? Tage, Ture och jag tjuter av skratt.

Det är kväll idag igen.Trött efter alla brödcykelmornar. På mitt sängbord står ett halvt glas rödvin från igår. Jag är inte knusslig. Fiskar upp ett lager av bananflugor från ytan och torkar av dem på sängbordet. Ett par lever faktiskt. När jag kikar närmare på dem ser jag att de mödosamt vinglar omkring på bakbenen med bristande målmedvetenhet. En orkar inte längre efter ett tag och en går rakt in i väggen. Kan föreställa mig hur mosig man skulle vara efter att nästan ha drunknat i ett hav av billigt vin. Vi har kanske en del gemensamt med bananflugor iaf. Jag tar en klunk.


Tisdag
Ska till jobbet. Har skitont i huvudet. Myra skriksjunger; -Ingen är så glad som jag! Om och om igen. Jag spyr i en kastrull och går och lägger mig. Kallsvettas. Kanske är det för att jag åt tre kronärtskockor med ett glas vin och en chipsprovning igår. Eller vädret. Eller helt enkelt migränen som slagit till. Svårt att veta anledningen nu för tiden. Vad är tex anledningen att de har sju olika sorters sourcream & union chips på Ica?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0