Fume Fume tills vi stupar

Söndag
Jullådorna står fortfarande i köket. Snart är det Jul-ien. Julien är vår telefonsvarare. Det är ett bra sätt att öva svenska även om det blir missförstånd ibland. Idag har vi dansat i församlingshemmet. Vi dansar på franska, ewe, fon och Svenska. Det är blandade förkunskaper, åldrar och intressen. Vi kör Fume-Fume. Det är kul. Jag ringer Marie. Hon har fått en elräkning, en skatteräkning och en interneträkning som hon inte kan betala. Jag måste till Western Union. Och så måste jag skcka iväg åtalet mot Tontonvi. Det är dyrt att vara husägare.



Måndag
En bra måndag. Jag har suttit tre timmar på ett möte. Dansat både lunch och kväll. Jag har haft kalas för Myra med Tures hjälp och jag har fått en svart och silvig tröja av Lena Backlund. Jullådorna är nedburna i källaren. Julien diskar för hand. När jag undrar varför han inte använder diskmaskinen ler han och säger att han är Afrikan.



Tisdag
Tredje dagen med Fume Fume. Jag och Julien har dansat tre timmar på universitetet och komer hem vid halv tio och äter kvällsmat på köksbänken. Skinnet under fötterna börjar bli tunnt och vi börjar faktiskt bli sugna på en annan dans. Jag sorterar lite kakobönor på köksggolvet men är öm i kroppen. Måste ta en dansfri dag i morgon.


Onsdag
Det här med chokladfabriken går inte fort. Men det kan man inte heller räkna med när man jobbar tre kvällar i veckan som danslärarassistent tillika tolk, manager, trumbärare och chaufför, har fyra barn, ett par föreningsengagemang och ett heltidsjobb som bisyssla. I dag ytterligare ett litet steg. Jag har varit på Coop Forum och köpt en plastlåda som ska vara grunden till den kakaoblås som ska skilja kakaon från skalen när de krossats i vetekrossen. Ett steg i taget. Sportlovshänger lite med barnen på bibblan. Affischerna skriker BOKREA. Sparåret skriker LÅNA BÖCKERNA istället. Det fiins ju inga dåliga väder men inte blir man så inspirerad att ut och sporta med fyra barn när det regnar, blåser är mulet och svinhalt. Lånar en svenska för nybörjare till Julien. Med Cd-skiva till. Vi kikar lite på lokalen där vi ska dansa med sportlovslediga barn på fredag. Myra målar. -Åh vilken snygg teckning Myra, är det du på bilden. -Nej. Det är en häst. Vi äter ris och tomatsås till kvällsmat. Med kyckling till för de som vill. Helt vips så har barnen bytt. Algot är "kötterian" och Ture ska bli vegetarian. Tage och Myra står fast. Tage ska aldrig äta kött och Myra skulle inte överleva utan leverpastej. Efter maten äter Myra och Algot upp måndagens tårtrester och Algot somnar på golvet. Jag och Julien friskar upp minnet med lastgamla danser från 96 och väljer Saba inför morgondaagens klass på Svänghjulet. Det kan bli roligt. Alla är välkomna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0