Disig dag

Lørdag
Adjo sitter på terassen och tittar på oss vuxna. Poolen ær urtømd och skitig. Inget Silic Bang inom ræckhåll. På andra sidan poolen ryker det ur pizzaugnen under palmen. Det ær disigt och varmt. Killarna ær nerkørda på gården. De bråkade och skrek. "Killarna", killgønget ær Mawuli, Bernad, Armand och Tage. Tage ær hos Marie i kæket och gær popcorn. Klockan ær fem och folk promenerar utanfør. Diset er tungt det trycker ner oss. Marængerna i ugnen vill aldrig bli klara. Adjo sitter tyst. I kvæll ær det pizza och fruktsallad. Sanna får presenter från Aného inslagna i silvrigt papper från bokhandeln. Jag fick åka dit tre gånger innan de hade øppet. Två silvriga papper, en rosett och fyra meter snøre kostar sex kronor. Jag åker førbi Adetou før att læmna några foton från Simon. Det ær jættefina bilder och Adetou och hans familj blir lyckliga. Jag och pappa blir bjudna på varsin Pils och stannar och pratar om landet och politiken och gud och kakaon. Sen køper vi ett flak ægg, buljong, olja och en skottkarra innan vi åker hem igen. Hela Aného ær ett hav av damm. Det ar torraste vintern i mannaminne kombinerat med bro- och vægbygge.

Marængerna... mjuka av fukten. Ær det tuggummi? undrade Marie. Det blåser på terassen och ølen och pizzan ær slut. Paketen øppnade. Ljusen utblåsta. Killarna dansar i baren. Jag ska gå ner och sova før i morgon ska jag jobba med datorn och med min nya skottkærra.
 


Kommentarer
Postat av: kerstin

Säg grattis till Sanna i efterskott från mig.Kraaam

2012-01-15 @ 07:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0