Uppe med tuppen

Torsdag
Jag är uppe med tuppen. Eller strax efter i alla fall. Jag springer upp mot bergen på röda småvägar kantade av skolelever i beigea uniformer. Torra majsfält. Kycklingar springer över vägen. Männen står och funderar och pratar under ett träd. Mulliga fruar som sitter vid mulliga kolgrillar gjorda i lera och säljer färska fettbollar och söt välling till skolbarnen. Kvinnor i färgglada kläder med matlåda och handväska på väg till jobbet bakpå en moppe. Kvinnor med vattenbaljorn i aluminium på huvudet. En trasig telefonkiosk i blåmålat trä med texten lilla Gud. Eucalyptus, mango och avocadoträd som ger skugga. Manioc och peppar på fälten och plast i diket. Halvfärdiga cementbygnader överallt.

Fettbollar i magen och lite luft i däcken.  Vi åker hem till Tsali för att hämta kakaobönor, förhandla om mark och lämna tillbaks termosen. Vi träffar Koffi som vi bott hos ute i Agotime Koumasi och vi äter ägg och bröd i ett skjul. Sen fyller vi bilen med frukt och drar mot Aného.

Biltvätt och klädtvätt och tvätt av varma resande vitingar. Det är underbart att vara tillbaks i Aného. Tage, Bernard och Armand köper smällare för Tages veckopeng och kastar från taket. Vi äter ris i mörkret och dricker otäckt sött vin. Jag lagar pannacotta på kolgrillen.

       

Fredag

Cyril har fixat AC:n. Det ør jøtteskænt att vakna med Ac. Och el. Siva har satt på ett till ben på stolen som bara hade tre. Det ør vørsta lyxen hør i Aného.

Alla kakoträd jag planterade har brunnit upp. I början på april går det att plantera nya. Här i Aného har jag Criollo, trinitario och forasterobönor. Killen som har gått kakaoskola har plockat ut till mig. Totalt sex kilo sorterade bönor. Sedan tio kilo blandade bönor. På Tsalis mark i Agotime Koumassi har jag tio kilo till som jäser och som jag ska hämta på onsdag. Kanske kan jag få några fler kilo sorterade bönor. Hør på gården har vi gjort ett minijøskar och jøser tre kakaofrukter på prov. Vi har tagit bananblad från Alis trødgård. Jag plockar ut fula bænor, skør sænder, smakar och jømfær form och førg. Kakaobænorna hør på taket har blivit mina bebisar.

    

Det ør trettonde januari i dag. Alla ør lediga. Vi också. Bøsta badvødret någonsin och vi ligger en timme och guppar utanfær dør vågorna bryter. Gær upp planer. Dyker ner under och kommer upp. Vi simmar rakt ut mot sydpoolen en liten bit och tillbaks igen. Vi ør pyttesmå. Havet ør gigantiskt. Vi færsæker sprønga grønsen fær hur mycket frukt en mønniska kan øta till lunch eftersom ristanten har støngt i dag. Fortfarande fær varmt fær att gå upp på byn men snart ska vi upp och ta ut pengar, handla kaffe och kyckling och kæpa en fædelsedagspresent till Sanna. Kanske lyxar vi till det med en fettboll också. Skæn fredag på er!


Kommentarer
Postat av: Elisabet Eknor

Hej!

Oj vilka ÄVENTYR ni är med om.Det var tråkigt att höra om era odlingar....hoppas att de går att återställa o att det växer fort =).

Vilken fröjd att se barnen när de får leksakerna.Kände tom igen några o gläds åt att de kommer till nytta!!!

Var rädda om er o ha det så bra.

Kram kram

2012-01-14 @ 14:50:21
Postat av: kerstin

Hej på er allihop.

Ska du göra choklad hemma ( i Sverige) nu? Häftigt i så fall.Kul att du lägger ut så mycket bilder på bloggen.Här är allt lugnt inga militära stormningar bara Evy och jag som har vikt lakan. Kraaam

2012-01-14 @ 21:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0