En söndag

Somnade in vid 02.30 igår. Vad gjorde jag då så länge.... inget särskilt... vek tvätt, plockade i diskmaskinen, läste lite...

Idag har Ture gett mig gråa hår. Han har inte klarat av något mer än att sitta vid dator (enligt honom själv). Allt annat har varit för jobbigt. Tage och Algot har slagit varandra gula och blå så fort de varit i samma rum. I alla fall första halvan av dan. Sedan har det varit bättre på kvällen.

Halv tio vaknade jag. Då hade barnen sett morgon-tv i tre timmar. algot kom in och sa; mamma, nu tycker jag faktiskt vi ska göra  frukost, vi kan ta lite leverpastej. Så gjorde vi det. När vi ätit allihop vid 11 så gjorde jag ett hurtigt försök att tala om att vi alla skulle städa byggbadrummet när jag plockat undan vid bordet. Innan jag hunnit halvvägs med det så kom Tage ner och ville ha en sopborste. Jag hängde på och så städade jag och Tage. Algot satte i spikar i hålen i en garderob för att hänga upp blommor. Ture var sur och arg.

Efter många om och men och städning och att Ture istället fört att städa badrum ensam kört bort gårdsstenar i en skottkärra kom vi tillslut iväg på en liten cykelutflykt till.... sommarstugsområdet (150m). Där satte vi oss på en stubbe och drack saft o kaffe. Då kom Stefan och Frida och Maud förbi. Fantastiskt.

Sedan lekte barnen med Frida. När vi kom hem var jag, Frida, Algot och Tage nere och öste boss och järnskrot ur blivande hönshuset. Sedan var klockan fyra och vi gjorde korvstroganoff. Sara och Peter kom förbi och tittade på ett skåp, vi sprang ut och in ett tag.

Sedan var det bad och dusch. Våra barn i ett nötskal. Ture ska börja duscha. Han börjar ta av sig efter några gångers tjat. Jag säger till Algot att han kan bada före Ture och så häller jag upp vatten till honom. Han sitter och myser i badbaljan i tjugo minuter medan Ture "för fullt" håller på att klä av sig. Sedan medan Ture går upp och hämtar en handduk så är Tage innen i duschen, tvålar in sig och är klar innan ture hinner komma ner.

NakenfisTage tittarut i kvällsljuset och säger att det är så vackert att man skulle ta en liten kvällspromenad! Så jag och Algot och Tage tar en lite kvällspromenad till flygfältet. När vi går tillbaks kommer Ture som klivit upp ur badet och vi tränar bicicletas. När jag och Algot går in är Ture och Tage kvar och tränar lite.

De springer alla tre ner tillsammans till morfar och lånar mjöl, hållandes varandra i handen utan att jag sagt att de ska vänta på Algot och gå tillsammans. Guldstund.

På kvällen har vi bakat bullar och kvällsfikar fyra bullar var och sitter och myspratar och lyssnar på Björn Afzelius:

Det sägs att ovan molnen där är himlen alltid blå men det kan va svårt att tro när man inte ser den. Det sägs att efter regn så kommer solen fram igen men det hjälper sällan dem som blivit våta. För när vännerna försvinner eller kärleken tar slut, ser man allt med lite andra ögon. Och man övar sig och långsamt blir man bättre på att se skillnad mellan sanningar och lögner.

Sedan frågar Algot; Vad ska vi göra i dag? Och när jag sa att vi nog ska gå och sova bara sa han att han skulle gå och vila lite och två minuter senare somnade han i vår säng. Ture och Tage somnade på en minut efter "Olssons pastejer " och "Sune och syster vampyr".


Ibland känns våra barn mer vilda än tama. Men... tam blir man ju ändå när man blir vuxen. När ska man vara vild om inte som barn?

Nu ska jag gå upp och dammsuga och prima golvet i badrummet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0