mina hackspettar

Ikväll känns det som jag är Kalle på julafton. Inte så att jag är en legend som alla vill se utan ni vet i den där serien där han jagar hackspetten som gör honom galen med sin sång. Jag är Kalle och barnen är hackspetten.


Efter lite hackspettande vid middagen:

Jag: -Jaha killar, vad tror ni att ni får göra på praktiken i morgon nu då?

Ture: - Dricka kaffe.

Jag höjer på ögonbrynen. Ture ska praktisera på dagis. Tage hos vaktmästaren på Fellingsbro folkhögskola

Tage: -Jag har tänkt fråga om vi kan börja med att bygga ett parkeringshus…

Jag: Det tycker jag låter bra. Vad ska ni göra sen då.

Tage: Det kan han få bestämma.

Jag: Vad tror du att du får göra Algot?

Algot: -Jag ska ju trolla ju.

Jag tänker att Algot kanske överskattar hur kul det är att arbeta på Studiefrämjandet.

Jag: -Du kanske kan hjälpa oss att trolla ner papper i kuvert.

Algot: -Nej. Jag ska ha med min trollstav och min kanin.

Jag: -Trollstaven ok men kaninen ingick inte i överenskommelsen Algot. Jag tror inte att kaninen skulle tycka att det var särskilt roligt att sitta på kontoret hela dagen.

Algot: -Inte jag heller.


När barnen har somnat lyssnar jag på P1. Om journalisten som har känt det enkla livet i kriget. Långt ifrån e-post, relationsproblem och vardagsstress. Där allt man behöver oroa sig för är sitt eget liv. Jag längtar till livet i Togo. Och utan att vilja lyssnar jag på nyheterna om kvinnan i Sigtuna som dödat sina två barn. Det enda jag känner är medlidande. Med mördaren. Jag undrar om det är möjligt och önskar att hon någon gång ska få känna sig hel igen.


Jag spelar dragspel. När jag var elva sparade jag länge och köpte ett dragspel. Men först nu har jag börjat spela. Jag har limmat ihop dragspelet här och där och övar varje kväll. Jag är som dragspelsSpotify. Fast man kan fortfarande bara välja på fem låtar. Och man får acceptera att alla låtar fortfarande bara gå att få med ackord först och melodi sen. Barnen sover i alla fall vidare fast jag spelar. Det ser jag som bra betyg. Eller så är det god nattsömn. Mina små söta hackspettar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0