För få barn och för lite tvätt

Fredag
Klockan är sex när jag vaknar av brödcykeln som tutar utanför. Fönstren som vi satt in stänger ute en del ljud men inte brödcykelns tuta och fiskarnas sång och entoniga klocka när de drar nät. Fönstren och Ac:n är de bästa investeringarna i den här sommarstugan näst intill poolen. Jag har AC:n på 25 grader på natten och när jag öppnar dörren slår fukten och hettan emot mig. Diset ligger tungt över havet och den vita solen tränger knappt igenom. Fukten droppar från palmerna och russinträden. Allt är blött. Jag tycker inte om att jogga på morgonen men här är det enda tillfället. Fem kilometer längs stranden känns som en mil, jag andas tungt som en blåsbälg, svetten rinner ner i ögonen och längs benen, sanden är tung under fötterna, folk stirrar, det luktar rök från brasor inne på gårdarna och fisk från havet. Sandbilarna bullrar förbi i ett moln av dieselångor och jag springer över skräp och lera. Det är hatkärlek till allt det här. När jag pustar ut vid huset igen börjar fiskarna sjunga och dra dagens första nät. En man går och stärker dragarlaget med varsin sup längs repet. När han kommer till Mawulis pappa ger han honom först en och sedan häller han rakt ner i halsen ur flaskan också.
 
 
Lördag
Sovmorgon. Ingen joggingtur för första gången sen vi kom till Aného. Tvätt. Jag tvättar lakan och handdukar. Det är döden. Varmaste dagen i mannaminne. Att tvätta för hand till fyra barn är bra för det påminner mig om att inte skaffa fler. Slår på internet och folks åsikter. Jag förstår inte att folk hemmavid orkar ha så mycket åsikter och analyser av precis allt. De måste ha för lite vettigt att göra. För få barn och för lite tvätt. Stänger av internet igen och går ut och sätter mig i baren tillsammans med Mawuli. Vi pratar lite. Om ditten och datten. Om grönsaker, julen och skolan. Det skulle inte varit möjligt för ett år sedan. Men nu går ha i trean och kan en del franska.
 
 
 
Söndag
Dan före dopparedan. Det måste vara ett dopp i poolen som åsyftas. Sedan vi kom hit har det gått en vecka, två flaskor Cilit Bang , 23 flaskor saltsyra och en flaska kaustiksoda (och så en del öl och vatten förstås;)). Poolen börjar bli ren från kalk och smuts men i avrinningen är fortfarande stopp så det måste åtgärdas innan julafton. Alltså idag. Om vi anlitar en rörmokare så är problemet i bästa fall avhjälpt om en vecka. Planen är istället att såga isär röret på ett par ställen och rensa med järntråd och sedan såga rörbitar och värma ändarna över kolgrillen för att laga med dem som muff och så limma ihop rubbet med bästa pvc-limmet och så är det klart  Jag tror inte själv på att det kan vara så enkelt men man får väl drömma. Antagligen blir det en poolfri jul i år. Steg ett är i alla fall att gå till Siva och se om vi kan låna en gammal rostig såg av honom. Sen måste vi hinna klä granen, bada i havet och baka en kaka till Armand som fyller 12 år idag. Gud vilken julstress vi har här!!!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Det låter som ni har fullt upp .har satt in granen och håller på att baka bröd till frukosten.det blir nog en sen kväll som vanligt har du fått mina smS kram till er allihop

2012-12-23 @ 17:47:35
Postat av: Anonym

Hej ni alla!
Tack för julklappen och omtanken med extra luft!Jag kommer att använda den flitigt. Den 8/1 tar jag några extra andetag med hjälp av den då jag ska påbörja förhandling med hjälp av facket. Vi har firat en lugn och vilsam julafton med några av våra kära kring oss. Idag har det snöat så mycket och snösvängen var sen, så vi sköt familjens Bäcks besök till morgondagen. Det blir en lugn kväll med skinksmörgås, plugg och TV-tittande. Vi skickar massor av kramar till er alla!
Evy coh Lars

Svar: Åh... skinksmörgås och snö :)
Jenny Eknor

2012-12-25 @ 15:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0