mango och chorizo

Julafton

Togo har som ett av tre länder i Afrika en lag mot barnaga. Den respekteras inte. Men lagen om att alla måste sopa sina hus och gårdar varje morgon så fort solen gått upp den respekteras. Man sopar och sopar och sopar. Ung som gammal, män och kvinnor. När jag springer förbi männen som bygger pir tidigt på morgonen så står det en storväxt skäggig man och sopar ur traktorgrävaren med traditionell sopkvast innan arbetsdagen börjar.

 

Jag räddar en av de små kattungarna från att ramla i den stora kastrullen med risgrynsgröt. En ny vacker hibiskus har slagit ut på terassen. Allt är sandigt och skitigt.  Barnen försöker skjuta ner kokosnötter med 50 öres smällare.  Jag bakar en kladdkaka i värmen och tvättar lakan. Musiken är på högsta nivå i baren. Bad. Strömavbrott i fem timmar. När jag tar mer sallad, ägg, majonnäs, mango, chorizo, pannkakor och champagne och talar om högt att det här var det bästa julbord jag nånsin ätit så ser Algot skeptiskt på mig och frågat hur gammal jag är egentligen.  Och så dansar vi runt granen. Allihop. Alla danser och raketen. Och äter choklad.

 

Jag får en ring från Myra, klistermärken från de andra barnen och ett armband från Fifi. Jag ger bort en massa fina presenter och alla är glada. Jag bär ner en sovande prinsessa med snad över hela kroppen till sängen och är dödligt trött i kroppen. Jag smyger in i sovrummet och vilar och svalkar mig lite i Ac:n. Har jag sagt att jag bara Älskar ac:n.

 

Juldagen

Jag vaknar i en svettpöl. Ac:n har slutat fungera. Joggingtur. Sen gör vi inget mer. Det ska man väl inte på juldagen. Vi orkar inte ens gå till kyrkan. När värmen trycker ner oss som mest mitt på dagen smörjer vi in oss med solkräm och går ner till havet för att svalka oss en stund. Läser. Sitter och tittar.

På kvällen provar Mawuli och jag hans julklappscykel och barnen spelar fotboll och leker på stranden. Den korta underbara stunden mellan fem och sex på kvällen när solen gått ner men det fortfarande är ljust ute och temperaturen kryper under trettio grader.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

God fortsättning. Ni ser ut att ha haft en mysig stund med tomten. Hälsa alla

2012-12-25 @ 20:39:44
Postat av: Kerstin

Hej på er. Sitter och tittar på änglagård tillsammans med lille skutt.minus fem grader och tre dm snö.kram till
Er allihop

2012-12-25 @ 23:07:28
Postat av: Ingela Svedbro

Vad kul att få se bilder på julklapparna vi skickade med! Och vilka fina människor ni har omkring er i Togo! Följer din blogg nästan varje dag- väldigt läsrikt! Man får lite perspektiv till den "ytliga" vardagen i Sverige som alldeles för mycket kretsar kring konsumtion. Ha en fortsatt fin semester! Allt Gott/ Ingela Svedbro

2012-12-26 @ 18:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0