Tänker köpa en såg.

Onsdag

Utflykt till Agotime Koumassi. För att se hur det går med palmvinstappningen. Det betyder många timmar i smällhet full bil. Barnen turas om att åka i bakluckan. Vi stannar och letar efter ogräsmedel i varje liten varm by. Chauffören backar in i ett kalebassträd på Kokous gård så att bakrutan går i en miljon bitar. Sen tittar vi på mark och dåligt jästa kakobönor, vadar genom en flod och barnen hugger alla krokodiler med macheten. Till slut landar vi för att sova i Kpalimé.

 

 

Torsdag

Morgonjogg i Kpalimé är svalare än i Aného. Tsali som vi ska diskutera allt med idag är på begravning för en kille som tagit livet av sig själv och sin pappa med en machete. Det blir inga diskussioner och vi får varken ett pris på den nya marken eller får veta varför de inte börjat tappa palmerna som redan är kapade. Vi köper frukt så att inga barn längre får plats i bakluckan. Simon kräks och vi åker tillbaks till Aného flera timmar i den skitvarma, skitfulla bilen som är full med glassplitter, vitt bröd och mangokladd.

 

Fredag

Hela dagen tänker jag att jag ska ta en moppetaxi upp på byn och köpa en såg. Jag har bestämt mig för att såga ner en buske. Men först är det morgonjogg. Sen tar det tid att fixa frukost för vi har massa gofrukt att skära från Agou och så har Mawuli eldat upp vattenkokaren så vi får värma thévatten på kolgrillen. Och så måste vi tvätta. Jag uppfostrar barnen och alla får tvätta sina egna kläder. Det tar en stund. Barnen duschar i nya vattenspridaren. Sen gräver vi och klipper och planterar om nere på gården. En del måste bort som inte överlever när allt är salt. Och vi blir så svettiga så vi måste gå och bada. Och sen är det lunch. Och sen måste vi ju ta siesta. Och sen knäskurar jag golvet. Sen är det snart mörkt och det är dags att åka och köpa såg. Jag drar på mig lite kläder och ger mig ut längs stranden för att hitta en moppetaxi men bäst jag går där blir jag snål och tänker att en såg har ändå rostat sönder till nästa gång jag kommer så när jag möter Emmanuel så frågar jag om han kanske har någon såg att låna ut. Han känner en snickare som hyr ut sin såg och han ska komma med den till oss i morgon. Så jag åker upp på byn och köper grönsaker istället. Vattenkokare finns tydligen inte att få tag på i Aného. På vägen hem genom allt damm frågar jag moppeföraren hur länge vägbyggena ska hålla på. Han vet såklart inte men vi enas om att det nog är snart tre år sedan de startade och det är långt ifrån klart. När jag kommer hem är Fifi, Tures syster här. Vi sätter igång pizzabaket. Eller rättare sagt Marie bakar pizza och vi andra hjälper till. Kattungarna börjar bli så stora att de kryper ut ur förrådet nu på kvällskvisten och vi tittar på dem och på Marie som råkar elda upp sopkvasten när hon sopar ur ugnen. Myra och Algot somnar pizzmätta på varsin stol på terassen. Bernard, Armand, Ture och Tage ser Julkappsfilm på Simons dator. Det är fredag.

 


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vilka härliga bilder själv sitter jag och annalena på restaurang vi ska gå bio om en stund kramt
till er

2012-12-29 @ 17:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0