Byxorna

Måndag
Kapten röd går på repeat för femtielfte gången. Jag svarar på några mail och ber alla barn ta på sig strumpor för femtitolfte gången. På jobbet spelar vi Gullan Bornemark. Konstigt. Det brukar vi inte göra. Utvecklingssamtal och styrelsemöte till sena kvällen.
 
 
Tisdag
Alla kollegor runt om i landet är på konferens i Finland. Jobbar som i ett vakuum utan svar. Jag lagar mina jeans. Återanvänder. är duktig. spara pengar och miljö. men inte tid. Tråcklar en halvtimme. Sen kommer Gun och Ivar. Jag har bakat en torr sockerkaka och berättar om Togo och huset. De ska hyra där ett par veckor. Undrar vad de tänker.
 
 
Onsdag
Äter Djenkoume, kyckling och dricker vin.
 
 
Torsdag
Spyr fem gånger innan klockan är nio. Sover. Skickar några mail och pratar med en målarkursledare. Sen är jag frisk och handlar fika till breakavslutningen och styr upp. Tar Ture till dansen i Örebro. Handlar örhängen och äter veggoburgare på stan med Tage. Vi sitter på Burger King.
Jag -vi kanske ska baka något lite lyxigt i helgen, det var länge sedan.
Tage - Ja! Inte bara slänga ihop en pannacotta liksom...säger han på fullaste allvar...
Motorsågslek och eldning sent på kvällen. Byxorna spricker igen. Det är inget strul med den nya torktumlaren. Men jag blir som fundersam varje gång jag står där i tvättstugan. Den förra maskinen var det två knappar på, en för full värme och en för halv. Och så ett hjul man vred upp det antal minuter man ville köra tvätten. Den här nya har 14 olika program plus fyra knappar där man väljer olika intensitet. Dessutom den helt oförståeliga funktionen "delay". Alltså, man kan välja att stoppa i tvätten och sedan få torktumlaren att starta 3, 6 eller 9 timmar senare. Jag har tänkt och tänkt och tänkt utan att komma på ett enda vettigt tillfälle när jag ska kunna använda den funktionen. Det går inte. På en ugn kan jag förstå tanken. Eller möjligtvis om man kunde ställa in tiden när tvätten skulle vara klar om man riktigt ville lyxa och få varma kläder. Men att få tvätten att ligga och mögla i nio timmar för att sedan starta torkningen och ändå inte veta riktigt när den blir klar...
 
 
Fredag
Rester på pizza, musik, spontandans och varsin öl till de vuxna. Inget tjat om järntorgsdiscot. Fine. Det är som vanligt. Först somnar Tage framför en film. Sen kryper Algot ner i soffan och ber mig söva honom. Ture ser X-factor, Myra smyger omkring och skriver bokstäver här och där bärandes på Oskar. Jag dammsuger -because I'm worth it! Värd att vakna upp till ett lite mindre sunkigt hus imorgon bitti. Dammsuger är väldigt missvisande eftersom det inte handlar om damm. Suger upp fjärilspasta, spagetti och glassplitter. Ostbitar som är kladdiga. Fastkletade gurkor som börjar torka in. Stenkulor, klädnypor, linskladd och gamla kycklingben. I översta lagret. Ger mig sen på det undre laget med såpa och borste.
 
 
Lördag
Slänger mycket och köper mycket. Det är på återvinningsstationen det är drag på lördagsmorgon. Vi drar dit och sorterar saker tills personalen tröttnar på oss. En båtmotor, tomma VHSfodral, trasig dammsugare. Vid elva börjar alla barn bli sura och sugna på frukost. Klockan tolv rullar vi in på bra & begagnat och beställer arton ostmackor. Sen betar vi av julklappslistan strategiskt.
-Morfar har ju redan en hund. han önskar sig en isskrapa och en film mamma, nu ringer jag till mormor.
-Jo du mormor, jag undrar en sak, om du skulle kunna önska dig ett husdjur i julklapp. En katt eller så. Eller åtminstone en liten fågel i en bur i taket eller en struts.
 
Det är lättast att köpa julklappar till Solange, Ali, Armand, Marie och Mawuli. Svenskarna har ju allt och blir inte ens glada över en liten katt... eller en struts.
 
-Mamma, vad skulle du göra om det kom upp en lag som sa att hela Nora skulle sprängas?
-öh... Ja... Kanske flytta till Linde. Eller örebro.
-Om det kom en jättestor lag då som sa att hela Sverige skulle sprängas? Det bor jättemånga i Sverige. Mormor och Axel och vi....
-ja du, vi fick väl flytta till vårt hus i Togo då.
-men det skulle ta lång tid att packa alla grejer. Och vi skulle bli trötta. Om hela jorden skulle sprängas då?
 
 
Söndag
Motar gårdagens julklappshandlingskänsla med en joggingtur till kyrkogården för att tända ljus. Sedan är det tungt att hitorpsbacken kommer efter 14km när man ska hem. Stum i benen. Ser en familjefilm med alla barn i sängen istället för att laga byxorna. Värt.
 
 
Måndag
Kapten röd går på repeat för femtielfte gången. Jag svarar på några mail och ber alla barn ta på sig strumpor för femtitolfte gången. På jobbet spelar vi Imagine Dragons. Konstigt. Det brukar vi inte göra. Utvecklingssamtal och styrelsemöte till sena kvällen.
 
 
Tisdag
Jag bakar limpor och viker tvätt klockan fem på morgonen. Tuppen gal. Alla ytterbelysningar och bilbelysningar i hela världen är trasiga. Jag tejpar ihop min bilnyckel. Min jacka luktar svett. Sveriges kostnad till Eu förväntas öka till 36 miljarder. Dollarn kostar 6kr och 64 öre. Lyssnar på en facksnubbe från sas på P1 som pratar östgötska. Det gör facksnubben på mitt fack också. Funderar på sambandet medan jag sätter på kaffe. Sitter med en låneansökan till vårt riksförbund från nio på morgonen till sju på kvällen. Sedan pratar jag med Marie i Aneho om vilka kranar som ska med ner till huset, vilka palmer som ska kapas för att göra vin, pizzerian och barens omsättning och rosten på internetantennen. Sen hinner jag träffa barnen en halvtimme innan de somnar och mina ögon är segt trötta och jag kommer inte orka laga byxorna  i kväll heller. Så är det.

Kommentarer
Postat av: Carola

Jag skulle faktiskt vilja ha en Delay-knapp på min torktumlare. För att kunna slänga in tvätten där på morgonen när jag åker och så är den nytumlad när jag kommer hem. För det blir så mycket skrynklor och veck och sånt annars och stryka är något jag vägrar.. Å andra sidan KAN man ju hänga skjortor och annat som blir skrynkligt, för då blir det inte det. Men då måste jag sortera blöt tvätt och det är också tråkigt. Så; den där knappen är till för såna som jag!

2012-11-21 @ 15:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0