Söndagsmiddag i Grängesberg

Onsdag
Springer till jobbet. Det är hårt underlag. Jag får ont i knäna och går som en tant resten av dagen. Annars är det bra tack.


Torsdag
Behöver inte åtta pepparkaksdressar så jag gör mig av med de fem minsta via facebook tilllsammans med andra småkläder och overaller. Jag har ju inte småbarn längre. Köper som kompensation en dvd-spelare och ett strykjärn av en annan Facebookkompis. Facebook är coolt. Älskar återanvändning :)


Fredag
Tar ett par diklofernac och en hårdbrödmacka till frukost för att skölja ner gårdagens fem anställningsintervjuer och tre möten med facket och ledningen om uppsägningar och organisationsförändring. Det tar på krafterna att vara glad, arg, ledsen, peppad och besviken om varandra.

Handlar kulörta lampor till baren i Togo, nya skridskor till Myra på Myrorna och tar barnen på bio och fika. Somnar tungt som en klippa vid halv fyra på morgonen.


Lördag
Pannkaksfrukost. Alla barn far som illrar ner mot magasinet för att studsa studsmatta. Avundas deras energi. Sist i raden kommer Myra i pyamasbyxor, täckjacka och nya skridskorna som fortfarande är hopsnörda med varandra. Korta steg nedför grusgången ylande mot magasinet och brorsorna, Hannes och Lilly. Jag städar toaletten och duschar i iskallt vatten innan jag tar på mig folkbildningskepsen och drar till stan för att räkna röster på riksfinalen i Skapa Dans. Eldar på kvällen med mr Bombastic i hörlurarna. Äter sushi och en hel påse chips till kvällsmat och lyssnar på barnvisor på sportify. Känner mig barnslig.


Söndag
Fyra kilometers snöbollskrig utanför Borlänge. Vi sjunger "ja må hon leva" för Sandra som fyller halvvägs till femtio. Tage hävdar med en dåres envishet att han är halvvuxen eftersom han är halvvägs till myndig och Myra ylar i duggregnet att hon ska bli mer än tusen år. De kastar isklumpar på varandra i diket. På vägen hem genom skogarna räknar barnen restauranger vi åker förbi utan att stanna och äta. Till slut vinner de. Söndagsmiddag på värdshuset Stopet i Grängesberg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0