Ibland måste man

En klar dag. Plötsligt ser jag hela mitt liv på långt håll. Med perspektiv. Det som alldeles nyss, i flera månader och år var en grumlig soppa av aktiviteter och känslor är klart som spegelglas.

Ibland måste man:
Städa. Hittar fyra mumifierade näbbmöss när jag dammsuger under soffkuddarna. Råttorna har festat på chokladpudding, citrongräs och potatismospulver i microskåpet. I morse när jag skulle värma bröd såg jag en mus som gömde sig intryckt på mage under micron. I bland måste man städa.

Ibland måste man:
Älska. Fasen vad kärleken gör oss sårbara. Men ibland måste man älska. Falla dit där man inte bottnar. Och orka ta sig upp. Styrka.

Söndag
Sol på boken utanför fönstret. De bruna bladen faller. Det är vindstilla men det är som att det är bestämt att idag ska alla falla. Så de faller. I kylan.
-Nu kryper klorofyllerna in i stammen, säger Myra betänksamt och mumsar på sin leverpastej.

Jag har inte sprungit. Skit. Julien ringer. Inget visum. Vi städar. Idag får vi chipspoäng för varje grej vi gör. Göra rent toan ger 2 poäng. Torka spisen ger 1 poäng. Dammsuga upp mumifierade möss ger 1 poäng. 10 poäng ger en chipspåse.

Tre vinterdäck på. Ett i bakluckan. Cyklarna inställda. En stor ostig hemlagad veggolasagne uppäten accompagnerad av lugna barn och musik. Nystädat. Jag och barnen sitter i soffan framför en brasa och läser och lyssnar på Monika Z. Väntar på trevliga gäster som ska komma om en timme. Myra dansar lite. Jag dricker lite kaffe. Så är det hos oss. En kväll vart tionde år är det så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0