Torktumling

Fredagskväll vid kvällsmaten med ett magiskt trötthetsskimmer över de vuxna.
-Myra, säger jag med min myndigaste röst.
Myran dyker upp som ett naket blont yrväder från under bordskanten med en bit halloumiost i ena handen och en katt i den andra.
-Jag fjompar mig INTE säger Myra och spänner ögonen i mig.
Tage sitter med en bautatallrik med pasta och slevar in som för att få i sig mesta möjliga energi på kortast tid innan han somnar. Algot har hämtat en täljkniv och sitter och täljer bort varenda köttstycke från kycklingbenet sedan går han iväg och diskar det, lindar in det i papper och stoppar det i skolväskan. Jag säger inget. Jag är bara trött.

EU har fått fredspriset. Jag tror att Nobelkommittén skojar med oss och jag blir ännu tröttare när jag förstår att det är på allvar. Nobelkommittén skojar ju sällan. Däri felet. Trött på omänskliga organisationer som är för viktiga för att skoja.

Lördag
450 klädesplagg rensar jag bort ur barnens garderober. Och de har fortfarande nog. D är läskigt. Sockerrörsodlarna i Togo har fransktillverkade sockerbitar av danska sockerbetor som bekostas av EU-pengar i sitt kaffe. Det är riktigt dumt. Upp och ned.

Mina tre yngsta barn är 5, 7 och 9. De går upp och bakar bröd själva medan jag sover. Helt på eget initiativ. Vad mer kan man begära? Tage reflekterade efteråt över att degvätskan kanske var lite kall eftersom degen jäste lite dåligt. Jag älskar att få nybakt bröd när jag vaknar på morgonen.

Söndag
Satsar söndagseftermiddagen och den här månadens sista pengar på att köpa ny torktumlare. Den som jag haft i femton år nu är död. Frid över des minne. Och med en tvättstuga utan värme stor som en skokartong och fyra barn i smutsåldern är det bara så det får bli. Man satsar pengarna på det nödvändigaste. Jag och Tage räknar ut att vi kunde köpt 180 IPad för pengarna vi använt till flygbiljetter till Togo. -Wow säger Tage.

Myra är så trött att hon gråter hela vägen från torktumlingsaffären via bilen genom duschen och till sängen. Jag låter bli att hävda att snuttefilten hon valt är en skurtrasa. Skönt att det är en nytvättad skurtrasa i alla fall.

Måndag
Styrelsemöte. Maktmissbruk. Härskartekniker. Är glad att höra till den underlägsna men demokratiska och mänskliga skaran i rummet. Det ger mig hopp. Att tillhöra en liten grupp där man lyssnar på varandra.
 
Tisdag
Vad bra att vi inte har femman. Vi slipper se fotboll i kväll. Alla i familjen är inte av samma åsikt.


Onsdag
Jag packar en liten dockryggsäck med en ren Bh, en halv chokladkaka, busskort och en liten påse vatten och ger mig av i mörkret till låten She's a maniac. På grusvägen. I regnet. Genom skogen. Upp för backar och nerför backar. Genom dimman. Vid halv tio, precis i lagom tid för att hinna ta en dusch innan förmiddagskaffet på jobbet springer jag in i vid centralen i Örebro. Piece of cake. Jag ska börja springa till jobbet varje dag ;)

Onsdag kväll
Alla barn sitter och läser. Utom Tage som gör specialkvällsmat med Togoomelett och hemliga ingredienser. Bamseskiva spelas på högsta volym. Jag kokar tomatsås och är rätt så trött i benen. Jag kanske inte ska springa till jobbet varje dag. Det räcker ju faktiskt med en gång i veckan. Eller månaden. Eller per liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0