Och vardagen är här och nu.

Lördag

Om det finns något som är sunkigare än att äta nästan en hel påse bearnaissåschips på fredagskvällen så är det att hälla i sig resten direkt ur påsen på lördag morgon.

Tvättmaskinsluckan har hittills gått att öppna med en skruvmejsel. Från och med idag går det inte. Funderar på tvätten när Göte ringer och säger att han fixar in oss på Zenits sista föreställning i kväll. Göte är snäll och tvätttankarna ger vika.

 

Söndag

Roadtrip men Mike & Lena. Allt är såå stockholmigt. Macka & kaffe 102kr. parkering 70kr i timmen. Felkörning runt halva stan. Alla människor är ute och åker skridskor på vikarna i Stockholm utom vi. En fantastisk föreställning och mycket tid för prat. På kvällen kostar en flygbiljett till Togo 5215kr. Ett pris man bara inte kan motstå. Jag köper två.

 

 

Måndag

Tränar på crosstrainern klockan halv sex på morgonen till morgonandakten med universitetsprästen på Malmö högskola. Han spelar visa från Utanmyra. Jag blir melankolisk. Steker ägg. Eldar.Tvätthögen växer och jag skickar över fem tusen till nya vattenledningar i Togo. Undrar vad en ny tvättmaskinslucka kan kosta.

 

Tisdag

Tvätthögen faller ner på golvet. Ingenstans säljer de black eye-bönor. I Togo säljer de black-eye-bönor i var enda kiosk och affär. Det får bli veggolasagne till kvällsmat istället. Det är ju också gott. Fast det är ju inte black-eye-bönor.

 

Onsdag

Dagen då jag sitter på Järle gård och grottar ner mig i Bergslagsspelen, gör tre-rätters till min familj och får hem den nya tvättmaskinsluckan. Efterätt skulle det inte bli egentligen. Men det blir lisom inten ordning på en tre-rätters utan efterätt. Och sen är det ju samiska nationaldagen i dag. Så jag gör en samsisk pannacotta. Med samiska vindruvor. Och samisk chokladkräm. Inte tokigt alls.

 

Torsdag

Jag vabbar halva dagen. Jag tvättar allt. Och bakar bananmuffins. Diskmaskinen går sönder.

 

Fredag

Diskmaskinen är trasig

 

Lördag

Diskmaskinen är trasig. Åker skidor.

 

    

 

Söndag

Diskmaskinen är trasig

 

Måndag

Vab med Myra:

-Och hur blir det snö då? Ändå ganska lätt att svara på.

-Och hur gjorde gud när han gjorde världen? Gud skapade HELA jorden. Visst är det så!?! Och sen kom Jesus och gav den näring. Och skapade vintern och alla postlådor.  Och nu är han uppe i himlen. Med änglarna. Jag vill bli en ängel. De är så vackra. Som snön på träden. Hur gör man vind? Alltså jag vet hur man blåser en liten liten vind men en sån där jättestor…

 

När mina öron är trötta sätter jag på film. Ägnar sen hela förmiddagen åt att prata med tyska posten, togolesiska ambassaden i Berlin, Ethiopian Airlines och söka efter den lokala passmyndigheten i Adis.

 

Tisdag

Sonen blir bjuden som ensam kille på tjejparty. Han undrar försiktigt om han ska ta det som en förolämpning eller en komplimang. Komplimang skriker alla vuxna. Diskmaskinen är trasig. Jobbar från 08.00-22.00. Plastföreläsning, verksamhetsberättelse och en hel massa mail och samtal och anmälningar. När jag kommer hem är disken ren. Pappa har landat i Lomé utan passet med visum men med tillfälligt pass och en attestation som jag fixat fram om att de får komma in i Togo med massor av stämplar och frimärken. Och ibland ska man vara glad över det afrikanska korrupta systemet. Och jag är avis. Äventyr och värme. Jag har suttit på golvet med datorn i knät och ryggen mot elementet och jobbat i dag.

 

Onsdag

MÅSTE ha grädde i kaffet eftersom mjölken är slut! Myra hostar till hon spyr och blöder näsblod. Vi ser Savannens hjältar och Dora på franska en miljon gånger. Och jag skottar snö och mailar om inställda kurser och nya mötestider medan hon ser Dora en gång till. Jag tittar på den trasiga diskmaskinen. Tankens kraft. Det har hänt att saker självläkt förut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0