Skiiitmånga solar

Söndag

Det finns situationer man aldrig kan förutse. Gänglåsningsvätska och mosade gröna ärtor på min nya nytvättade tröja tex. Visste inte ens att vi hade gänglåsning hemma och än mindre vet jag vad man använder den till. Inget bra att få den på kläderna i alla fall. Sur. Hoppar i overallen och går ut och eldar.

 

Så intensiv och fanatisk. Blir trött på mig själv. Varför måste jag hitta på saker hela tiden och dra dem till sin spets? Varför kan jag inte bara se Tv och vara nöjd? Måste jag starta nya projekt på jobbet innan de gamla är slut, aldrig avsluta en diskussion i tid, alltid baka mer bullar, starta fler kurser, längta efter andra världar, lära mig mer danser, köpa mer mark och alltid vilja ha något annat? En ständig strävan. Välsignelse och förbannelse.

 

 

Måndag

-Varför tar de som jobbar på de här åkrarna inte bort snön?

- Tar bort snön?

-Ja. Så att det växer lite bättre.

-Det kommer ju växa bättre till sommaren.

-Men då är ju jag redan sex år och fastan är över.

Vad får ungen allt ifrån…

 

Kroppen är smart. Känslor är kroppens sätt att få oss att göra det vi borde för att säkra artens fortlevnad. Att vara känslostyrd borde alltså inte vara så irrationellt och flummigt som det har en stämpel av. Att låta bli saker som man är rädd för eller följa sina lustar kanske är bra. Ture undrar om man kan bli filosof. Jag säger att det kan man. Lyssnar på en klok kvinna på P1 som säger att man aldrig ska äta saker för att de är nyttiga. Man ska äta för att det är gott och älska för att njuta. Så enkelt -så genialiskt. Amatörfilosofen Jenny gillar det.

 

När jag kommer hem sent på kvällen efter styrelsemöte på jobbet skriker värmepumpen. Kall Pytt i panna som systern har lagat finns. Fattar inte att hon engagerat orkar laga mat till sina barn på kvällarna efter att ha stått i en skolbespisning hela dagen. Jag orkar ju sällan öppna datorn på kvällarna. Jag tystar värmepumpen och min kurrande mage med pytt-i-panna. Ja eller… ni förstår… inte pytt-i-värmepumpen.

 

Tisdag

Dagen då jag upptäckte att det finns en Facebookgrupp som heter Örebros snyggaste Afrikaner och en Swingersklubb för föräldralediga.

 

 

Onsdag

Visste ni vilken existentiell ångest och ensamhet man kan vakna med kl 5.40 en onsdagsmorgon mitt i livet? Jaha, det visste ni. Alla visste det?! Ja då så. Det är ju ändå en liten tröst. Fumlar runt i köket och sätter en deg. Naken. Tar på mig skoteroverallen utan en tråd under och går ut och matar pannan och hönsen. Att kunna gå naken hemma är något av det bästa med att bo på landet.

 

Att jag glömmer att fylla i fritidsschemat och skicka med barnen skidor till skolan är inte bra. Det kan till och med vara respektlöst mot andra. Men det gör mig inte till en dålig människa. Går på after work och skiter i dagens träning. Det gör mig inte heller till en dålig människa.

Äter ost och vispgrädde ur kylen när jag kommer hem och struntar i att duscha. Det finns inga dåliga människor.

 

Torsdag

Till middagen smörar barnen för att få se James Bond. Efter en lång rolig diskussion om vad som hade hänt om man gjort en precis likadan James Bond-film med en kvinna i huvudrollen och hur det hade påverkat olika scener får barnen se ”Die another day”

 

 

Fredag

Försöker bara förstå världen. Hela tiden. Det är det allt det här bloggandet går ut på. Jag har tur och mitt morgonmöte dyker inte upp. Jag hinner jobba lite. Glada trevliga kollegor på kontoret idag. En hjärnforskare, träffa gamla bekantskaper, anställa en nya ung projektledare, gratis lunch och knäck som Tobba har med sig till fikat. Vad mer kan man begära av en fredag? Vi åker och badar med de små barnen medan de stora barnen och deras kompisar sprayar hela huset med parfym och försöker tända eld på den. Jag pratar med Julien som gjort en ny skiva till mig och med Togolesiska ambassaden i Berlin som varken pratar engelska eller franska och han som vet om det går att få expressvisum jobbar kanske någon gång i nästa vecka.

 

Myra är nöjd och trött i bilen. Jag behöver inte säga ett ord. Hon håller låda hela vägen.

-Men på riktigt riktigt mamma, finns Gud?

-Mamma, vet du att nu är det natt i andra världar.  Det finns skiiitmånga världar. Och solar. Men på de andra solarna pratar de ett annat språk. Vi ligger i rymden. Jorden svävar liksom. Vilken planet ligger närmast solen? Är det Spanien eller Mattias. Eller det var kanske en tjej… Jag ska bli kvinna när jag bli stor. Det ska du med. Kvinna. Det ska alla tjejer. En miljard är mer än tusen. Det är skiitmånga solar. Överallt. Och så deras planeter. Om man sätter ihop alla planeter i en hög så är det mer än hundra. Det vet jag. Det finns rävar i skogen. Men inte björnar. Fast det finns björnar. Ing-Marie säger att det kanske bara var spåren av en stor hund men Leeane och Minne vet att det är björnspår. Det finns skiitmånga björnar och skiitmånga solar…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0