En månad 247kr

 

V 3

Handlat 100kr:

Tre paprikor, tio tomater, 1,5l mjölk, 5dl grädde, popcorn, 6 bananer, en påse chips, en liten leverpastej.

Jag har städat ur lådan med bönor och burkar. Allt som samlats i botten kokar jag åt hönsen. Inget förgås.

 

Tisdag

Om man har ett modernt recept på fisksoppa så måste man innan man "skär fisken i bitar" ta bort skinn och fenor och sånt om man inte har fyrkantsfisk från Ica utan hela fiskar från havet annars blir soppan svåräten.

 

Onsdag

Restpaj. Mycket god. Tar slut så när som på en snutt. Man kan skönja ärtor, black-eye-bönor, ris från thai-snabbmaten, bitar av jordnötssmörbiffar, mangochutney...

 

 

Torsdag

Om man gör en soppa på bondbönor måste den koka mer än tio minuter annars får alla i familjen ont i magen.

 

Fredag

Jag tar upp en stek. Det står bäst före 2010-09-26 på den. Salladen i trädgårdslandet är mest frusen nu men rödbetsbladen funkar. Och sås och potatis. Jag gör chips av hälften av potatisskalen, resten sparar jag. Gamla bullar från jobbet till efterrätt och chokladmousse på gammal choklad, utgången grädde och en äggula söndagsmiddag. Sista flaskan rödvin!

 

      

 

Söndag

Bregott slut. Jag gör bordsmargarin av smör, olja och vatten i mixern. Sista tubarna av olika gammal mjukost. Gör några liter äppelmos av de sista äpplena på trädet. Middag hos mamma.

 

 

V 4

Handlat: 100kr, 3 liter mjölk, tomater, bananer, bakpulver, lösgodis (20bitar), créme fraiche.

 

Måndag

Förra onsdagens restpaj finns det lite rester kvar av på jobbet till lunch.

 

Tisdag

Raggmunkar med potatisskal från i fredags och en lök. Allt tar jätteslut. Alla gillar det

 

 

 

 

Onsdag

En liten liten bit deg inlindad i plastfolie från restpajen finns kvar i kylen. Vi bakar in lite socker i den och gör småkakor.

 

Fredag

Till middag blir det extralagrad kycklingfilé från frysen och frysskadad röd höstsallad med rödbetor och maskrosblad från trädgårdslandet. Björkvin från Grythyttan och Myra och Algots efterättskakor med massor av gammalt klumpigt farinsocker i som fick smältas ner.

 

 

Lördag

Jag försöker gå igenom lådorna med bakgrejer, frön och nötter. Svårast att göra slut på kommer bli två flaskor togolesisk kokos-essens och en hel burk lakritspulver. Myra rensar godisskåpet. Middagen blir en melange-suedoise-africaine. En bockstek från 2009 som man får skära bort skalet på och som får koka två timmar i röd palmolja, "deku" ihop med chili, lök och kikärtor. Till det majskolvar och ris. Efterrätten blir gammal arabisk röd jelly som blir misslyckad så barnen får frysa den och äta som isglass. Tur att jag gjort lite reservpannacotta och hittat massa kvarglömda blåbär och lingon idag på svamppromenaden. Fyra veckor och den här "rensa-lådorna-dieten" är fortfarande a piece of cake.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0