Råmjölk och en råsugig dag

Sitter och stirrar in i tvättmaskinen minut efter minut när det är tio minuter tills jag ska vara på möte inne i Nora. Förbannar mig själv för att jag var så jävla duktig och satte på den tidigare på morgonen. Jag kunde väl bara låtit helgens tvätt ligga. Jag förbannar också mig själv för att jag tänkte så smart att jag skulle ta Williams bil till jobbet i dag för att jag först skulle lämpa av en stereo i Nora innan mötet där, sedan köra roll-ups, projektor, kostymer m.m. från helgens jobb till kontoret och sedan ha en stor bil när vi på eftermiddagen skulle köra hyllor, stolar, hurtsar och sånt till nya lokalen i Baronbackarna. Tänkte vara i god tid i Nora och sätta på lite musik och kaffe i lokalen inför mötet så jag går ut till bilen en halvtimme innan mötet börjar och sitter tjugo minuters nyckelletande senare framför tvättmaskinen och förbannar mig själv. Och jag slängde inte bara i byxorna i den i morse utan jackan också. Hur ofta tvättar man den?

 

När nyckeln inte finns i några av de blöta kläderna och mötet börjar om sex minuter får jag bara lust att krypa ner i sängen, dra täcket över huvudet och låtsas som den här dagen inte finns. Sova över den. Vad ska jag göra? Ta roll-upsen, stereon, kostymlådan, ryggan, projektorn, projektorduken, matlådan med gammal paj från 80-talet och blädderblocksstället med en trasig skruv och slänga upp det på huvudet och jogga in till Nora på 6 minuter och svischa förbi Statoil i förbifarten och ta med kaffe och bulle till mötet (man kan ju inte alltid få hembakt). Det går ju faktiskt inte. Så lätt att kaffet skvimpar över.

 

Tur att det finns snälla människor. Som Sara till exempel som åker ut på landet och hämtar upp mig. Som Krister och Hasse som skjutsar mig till Örebro och som dessutom vänder tillbaks till Örebro  efter att ha rullat en bit mot Värmland när jag efter en stund kommer på att jag glömt kassen med matlåda, träningskläder och andra världsliga saker i deras bil. Som Niclas som plockar upp mig på vägen till Baronbackarna och vi får köra omkring med hans bil och en släpkärra på eftermiddagen. Sara, igen, som skjutsar mig till arabiskan. Och Ingrid som när vi stärkt oss med massa konstiga bokstäver och två knäckemackor var med sylt hos Khadouj skjutsar mig hem.

 

 

Vad det gäller matprojektet så har vi klarat av…

Vecka 5

Handlat: 100kr. Mjölk, morötter och bananer.

Till Skänks: En kasse popcorn från Bredsjö Kulturkooperativ.

Bra saker jag har gjort av med:

  • En påse Råssömakrill. Det är underbart gott. Borde man laga oftare.
  • All fryst rödbetsblast i trädgårdslandet.
  • Ett paket råmjölk från 2008. Jag har gjort kalvdans för första gången i mitt liv. Med jordgubbar från frysen till. Inte fy skam.
  • En massa Jalapenjos på burk.

Nu går vi på vecka sex. Det syns i kylen och lite kargare börjar det bli i matlandet med mest frost i trädgårdslandet men listorna på vad som finns i frys och lådor är fortfarande längre än "Vill-ha-listan"! Och jag har ätit överbliven chokladpudding med vispgrädde till middag :)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0