Om man lever i ett för gott land


Diskussion vid frukostbordet:
-Mamma, det jag är rädd för är att det kommer bli tufft sista veckan. Att vi kommer typ ha ättika kvar till kvällsmat.
-Ättika är väl inte så tokigt. Utspädd med lite vatten... Hellre det än senap som vi har fyra tubar kvar.
-Jag tar hellre senap.
-Nej ättika.
-Senap!
-Ättika!
-Senap!

Måndag 
Ingen fil eller mjölk. Ingen jäst till bröd. Inga havregryn till gröt. Ingen frukt. Det blir pannkakor gjorda på glutenfri mjölmix och torrmjölk till frukost. Med vispgrädde och bär från frysen.

Handling
Den här veckan är det 70kr som gäller för överraskningsdagen för mamma i förra veckan blev dyr.
Vi köper:
Mjölk 5 l
Potatis
Jäst
Tomater
Då är det 12kr kvar till någon helglyx.

Tisdag
Hemgjord risgrynsgröt med äppelmos till frukost. Och till kvällsmat. Gammal Jansson i lunchlådan.

Det svåraste är mellanmål och picknickmat nu efter 20 veckor. På badet i dag blir det feferoni på mackorna. Wow, säger Kompis Axel och äter tio feferoni på sin macka. Feferoni slut. Check på det. På kvällen lägger jag de allra sista bönorna i blöt och mal anis och kummin i morteln. Jag tänker baka bröd på havremjöl, majsmjöl, glutenfri mix och sånt som finns i botten på lådan i morgon bitti. Vad vi ska ha på brödet blir svårare nu när feferonin är slut.

Om man lever i ett för gott land. Om man har det för bra. Då skapar man sina utmaningar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0