Där man befinner sig

Visst spelar det roll var man befinner sig. Vi bor i ett fiskarkvarter. Här fiskar man. Sex dagar i veckan. Den sjunde dagen säljer man fisken på marknaden och lagar näten. Man äter sin lunch av ris och bönor på 7-11 och sen när näten är i hamn unnar man sig en sodabi (också det på 7-11 så klart).

  

Jag lyssnar på Östen med resten.
”Det är lika bra att sluta drömma. Det går åt helvete i alla fall. För om man drömmer om Paris hamnar man på någe vis lik förbannat i Hudiksvall.”


I dag klocka kvart i åtta befinner jag mig utanför Borgmästeriet för att göra riksprovet i Franska på Dalarnas högskola. På distans. Det ska inte spela någon roll var man befinner sig.  Vaktmästaren möter mig och visar in mig till sekreteraren som visar in mig i ett litet rum med lysrör och AC och ett bord och en stol. Hon har en mapp och i den ligger provet som hon dragit ut från mailet hon fått från högskolan. Hon delger mig instruktionerna och säger att jag inte får ha några hjälpmedel och jag visar att jag har choklad och penna och sudd. Hon fingrar på provet och säger att klockan är sju minuter i åtta så om jag vill börja nu så får jag lov att sluta sju minuter i tolv. Jag fnissar inombords och säger att det blir bra. I Svhon och meddelar borgmästaren att jag är färdig och sedan får jag gå hem och hon ska gå och skanna in provet och maila det till Högskolan i dalarna. Jag är lite paff. Så kan det också gå till i Togo.

  

Jag befinner mitt i sandskyfflingen när jag hör hur Tage, Algot och Myra som är utanför på vägen och leker börjar skrika och tjoa. Jag går dit för att se vad som står på och möter dem på halva vägen. Mamma mamma kom och titta, en Yovo! Dagens händelse i fiskarsamhället. De börjar assimileras i de togolesiska barnens verklighet.


Marie har åkt till Lomé på två dagars ledigt. Innan hon for lagade hon fufu och deku desi och till det ris, friterade potatisklyftor och en röra med wokade grönsaker och räkor (med skal, man tuggar och sedan spottar man ut skalet). En härlig mix av Afrika och Europa. Nu till kvällen är det vi vitingar som lagar mat och då blev det potatis- och blomkålssoppa med nybakt rågbröd. Det känns riktigt vintrigt. Nog tycker jag att ris och bönor kan bli lite enformigt här. Och nog undrar jag ibland hur de klarar av att äta pate sju dagar i veckan. Men när jag lär Marie laga vår mat blir jag varse hur mycket potatis det är… Hon kan numera göra klyftpotatis, potatismos, potatisgratäng, potatissoppa och pommes frites. Potatis säger hon och skrattar! Pate säger jag och skrattar tillbaks. Samma samma lika fast grymt olika.


Julchecklista:
Julstämning noll
Julstress noll
Julstädning noll
Julbak noll
Julljus noll
Pepparkakor, mandariner, glögg, mandel, ischoklad noll, eller nja… vi åt varsin mandarin för typ en vecka sedan. Nu ska vi plantera mandarinträd…
Adventskalender japp
Lussebullar ska baka… sen…

Visst spelar det roll var man befinner sig. Men det är ju inte det viktigaste. Det är vad man tar sig för i Hudiksvall som avgör hur trevligt man får det i livet.


Här i villa Suéoise håller vi på och öppna en bar. Det kan man alltid ta sig för om man inte har något annat att göra i sitt Hudiksvall. Snart kommer det bilder på hur bra det går för Ammi tror inte på att det kommer vara invigning på fredag…


Kommentarer
Postat av: Ingrid Kallrén

Något att tänka på det där med spelar roll var man befinner sig! Kanske spelar mindre roll idag än för 50 år sedan? Globaliseringen och it-tekniken gör märkliga saker med världen, lika delar välsignelse och förbannelse...?

Ser fram emot bilder på pizzaugnen och baren! Berätta lite om franskprovet!

Är begagnade fungerande mobiltelefoner av intresse för era landsmän i Togo?

2010-12-05 @ 22:23:16
Postat av: Ammi

Haha ja vi får väl se hur mycket afrikaner ni blivit, om inte Sanna åker hem förrän ni haft invigning vet man ju aldrig nar hon kommer och vi längtar efter henne Humla o jag, ni kan väl ha en liten miniinvigning för henne idag eller så.

Hoppas tentan gick bra

Kram Ammi

2010-12-06 @ 18:21:24
Postat av: Kerstin

Nu kommer vi snart, om tidsplanen håller så får vi vara med på invignngen.Kraaam.

2010-12-07 @ 08:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0