Absolut peppar och kokoslikör

Klockan fem på morgonen stannar vi bilen i Lomé. Det är fortfarande gryning. Framför bilen sitter en kille på ett par år och bajsar i en plastpåse som hans mamma knutit runt rumpan på honom. Smart. Beklämmande kan man tycka med vitingögon. Många som har sina stånd här på marknaden sover här bakom också med hela familjen. Vi köper tomflaskor till vår nya bar. Sedan en thé vid en thévagn på stängda marknaden. Vi åker till stranden och promenerar, leker med koksnötter och äter dyr glass för tre kronor styck. Vi åker och kikar lite vid Ghanas gräns. Sedan en sväng på en nyvaken grönsaksmarknad innan supermarket öppnar. Jag, Marie och Myra ville köpa Agouti, grillad hel skogsråtta men killarna lade in sitt veto (visste inte att de hade något). Myra tjatar numera om hönan hon ska nacka. Marie har lovat henne att de ska köpa en ny höna på marknaden på tisdag som de kan nacka. Det riktigt lyser i Myras ögon.


Fem supermarket på en dag är för mycket. Men jag lovade barnen pringels i dag. För att vi skulle slippa allt tjat. Men otur i turen så hade Togo någon form av generellt importproblem med pringels. Leverans tidigast i december. Vi handlade sådant som vitingar handlar i två timmar. Ost, mjölk, galgar, florsocker, saffran, godis m.m. Sedan studiebesök på två pizzerior för koll av pizzakartonger, tallrikar, pizzaspadar, temperatur m.m. En router, en UPS, ett fickminne, tre vattenmeloner och tre speglar hann vi också med. Ska aldrig tycka att coop forum är jobbigt när jag kommer hem. Lovar.

Sanna säger att hon har hittat en snygg och pålitlig poolskötare åt mig i Kpalimé. Hon har gjort en skål på skolan och undrade idag per sms vilka motiv vi skulle ha på fofo-morteln. Ikväll Sverigemat. Grönskaswok med fläskfilé och pasta. Popcorn, chokladpudding, rött vin och kaffe på det. Alla barn slår varandra och jag skriker åt dem och är dum. Det märks at vi gick upp halv fyra i morse. Men så fick vi våra tompavor också. Och absolut peppar och kokoslikör till baren.

Vem har lindat in miniräknaren i tejp och lagt den i toaletten? Vem har gömt en död fågelunge bakom kylen? Vem har ätit upp sladden till kameran. Nu kan jag ju inte ladda upp några bilder...


Kommentarer
Postat av: Inger

Jag tror Myra fått ganska många gener från farmor om det lyser i hennes ögon när det blir tal om att nacka höns. I hennes ålder var det något som jag aldrig missade om chansen gavs.

2010-11-21 @ 14:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0