En togolesisk räka

Fredag
Det är fredag och dansklass. Idag är taket fullsatt. Fyra i batteriet och tolv som dansar. I en dans delar man upp sig mitt i killarna och tjejerna. Gör olika steg. Då slår det mig att jag är ensam tjej bland sexton killar. I en dansklass. Det är bara att njuta för det lär jag aldrig få uppleva igen ;)

Vad gör det med en människa att ägna två timmar om dagen åt tvätt. Det ger en tid att tänka. Man blir svettig och blöt, får skrynkliga händer och blir onekligen brun på ryggen och axlarna av att sitta böjd över en tvättbalja.

Tage och jag torkar fröer som ska till Borns friskola. Eftersom vi redan har en papayaskog här på gården och sju grapefruktträd måste vi börja exportera kärnorna från alla frukter vi äter. Och här kommer adressen igen för er som vill skicka fröer eller brev hit, speciellt til Karl: Jenny Eknor, 130 BP 311, Aného, Togo. Det är dags att skicka påskkort!


Lördag
Det är lördag och vi far en sväng till Aného. Köper läsk, refillkort till baren och grönsaker. När vi kommer tillbaks är hela stranden full av högstadieungdomar, de har kopplat in en megastereo utanför muren och alla dansar och har värsta mitterminspartajet. Tete säljer tillgång till poolen på taket för 500cfa åt dem. Poolen är full. Fifi har kommit från Lomé. Det går inte att prata med varandra hemma hos oss. Jag knäskurar golvet till en hysterisk blandning av senaste partymusiken från Cote Ivoire och fiskarnas koklocka och rytmiska sång sedan flyr vi bort till en bar i kvarteret. På vägen hem stannar vi vid Sivas ateljé. Han har gjort två små bord åt oss till rummen. Vi pratar med Siva och köper minianannaser av en jättetrevlig tant för 75 öre stycket som hon skalar och vi äter som klubbor på plats. I morgon måste vi tömma och skrubba poolen.


Söndag
Nu har vi halkat efter Sverige ännu mer. Två timmar efter igen. Jag står med datorn i köket och förundras över livet och var det kan föra en. Marie, Simon och Fifi lagar tagliatelle med kyckling och soltorkade tomater. I dag blir det inte ris och bönor! Jag leker matlagningslärare. Ali står i baren och spelar Ghanagospel på högsta volym. Dagens gäster har precis åkt. Fyra vegetarianer. En belgisk yogalärare vid namn Eva som har en kundalinistudio i Lomé. En hjälpmedelskonsulent vid namn Bettina som har lekt krokodil med Myra och arbetar i Lomé. En Ghanesisk/tysk danslärare som heter Jenny och åker till Hamburg om en vecka och slutligen en fransk barnhemsföreståndare vid namn Ben.  De är trevliga och har handlat goda sallader och svenskt kaffe med Kanelbullar. Jag är på bra humör och svettig som en togolesisk räka! (Ni kommer väl ihåg the räka!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0