Hur länge kan man vara närmare trettio än fyrtio egentligen?

Ungefär trettiofem år är väl svaret. Rent biologiskt  ;)

 
Dagens fråga på kursen ”meningen med livet” är om jag är något annat än biologiska processer. Svaret blev nej (i dag). Men att säga att jag BARA är biologiska processer är missvisande. De biologiska processerna, allt som händer i min kropp när jag känner, väljer och tänker är helt fantastiskt stort. Det är gudomligt fiffigt funtat och mer avancerat än jag någonsin kan förstå. Någonsin. Det innefattar alltså även sedan när jag blir närmare fyrtio. Alltså är jag själv mer än vad jag någonsin kan förstå. Hur ska jag förstå andra runt omkring mig, världen och meningen med livet?

 
Läser Schopenhauer, Kant, Kekes, Tolstoy… Det måste finnas fler än präster, filosofer och poeter som har svar på meningen med livet. Ge mig några från ”vanliga människor”!

Huset är tomt, tvättkorgen är tom, poolen är tom, hjärnan är tom…

 
Äter Carambole, oliver, paprika, morotskaka, morötter och ost till lunch. Kylskåpets möjligheter som man bara hittar när man är själv hemma och det är för varmt och för jobbigt att sätta på kolgrillen. Jag förundras fortfarande över de lokala priserna på frukt. Carambole (stjärnfrukt) är inte så vanligt här men på marknaden i tisdags fanns det bredvid lime och apelsiner. Jag vet att lime kostar ungefär 5 kr för 40 st. Jag frågade om priset på carambole för jag tänkte att det kunde vara fint på en födelsedagstårta. 7,50. Jag tyckte det var dyrt och såg tveksam ut så hon förhandlade till 6 kr. När hon började plocka i en påse förstod jag att det priset också var för fyrtio stycken. nu äter vi dem som man äter äpplen i augusti i Sverige.

 
Förbereder mig mentalt för att skrubba poolen med småbarna och ha skola med Ture och Tage i eftermiddag. William är i hamnen med Cyril och köper begagnad frys och kyl. Rena nödvändigheterna i dessa dagar av omänsklig värme. Jag håller mig på terrassen tills barnen kommer hem för att inte rinna bort. Njut, säger alla blåtåade frusna svenskar. Hur i hela friden ska man njuta av 37 grader i skuggan? Synd att mina biologiska processer är så stelbenta, annars hade jag flugit bort till horisonten och dragit hit regnmolnen som hänger ute över havet dag och natt och bara retas.


Kommentarer
Postat av: Sven

Med dom temperaturerna försår jag att det inte går att njuta. Då är det bara skuggan på taket o polen som är rätt.

2011-03-11 @ 18:35:47
Postat av: Sven

Med dom temperaturerna försår jag att det inte går att njuta. Då är det bara skuggan på taket o polen som är rätt.

2011-03-11 @ 18:37:29
Postat av: kerstin

Hoppas ni har vatten i poolen igen det är utan tvekan det skönaste stället att vara på.Är det kyl och frys till Maries kök som ni ska köpa.Kram från mig (här är det nu ca -1 grad)

2011-03-11 @ 20:27:19
Postat av: Ardeby i Aneby

Meningen med livet... För femton år sedan satt jag på en bänk tillsammans med några sköna vänner och reflekterade över den lilla frågan. Vi enades om en formulering (som vi säkert inte var först med:) som överraskande nog har hållit för mig sedan dess. Den lyder som följer: MENINGEN MED LIVET ÄR RELATIONER!

Okey jag vet att det inte är revolutionerande eller avancerat utan ganska vardagligt och enkelt, men kanske just därför tror jag att det är sant. Vi letar ofta efter de stora hemligheterna och så finns sanningen alldeles framför näsan på oss mitt i vardagen.

Visst är det väldigt skönt att få vara ensam ibland. Men tänk att vara fantastiskt glad över en vunnen fotbollsmatch, ett klarat körkort, en god kaka och inte ha någon att dela det med. Tänk att vara ledsen över en förolämpning, underkänd tenta, förlorad vän och inte ha någon att dela det med. Att dela livet med andra, i glädje och sorg, i vardag och fest. Det gör livet värt att leva och det berikar min vardag och min högtidsdag. Samtidigt som relationer är fantastiskt och det bästa som finns så kan det även vara det svåraste. Att bli sviken, besviken, sårad och såra, svika göra andra besvikna. Så kräver det mitt förlåt och smärtan att be om förlåtelse. Men när vi går den svåra vägen mot försoning så rör vi oss i takt med det gudomliga hjärtslaget.

Oj det blev en lång utläggning. Och då hann jag inte komma in på att jag personligen även tror att meningen med livet även inbegriper en relation med skaparen. Men det får vi ta en annan gång :)

Mjölk och kärlek är vad alla behöver!

2011-03-12 @ 10:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0