Ner i en grop

Lördag
Vi går längs vägen myra och jag. Det är mörkt. Vi håller varandra i handen. Ner i en grop och upp ur en grop, ner i en grop och upp ur en grop säger myra för varje litet hål eller ojämnhet i vägen. Vi går på grusvägen på landet. Många gropar. Ner i en grop och upp ur en grop. Hur många som helst. På andra sidan sjön bortanför de mörka fälten lyser Nora. Det är tyst. Så när som på avlägsna rop och sladdar från Hannes och Tage som är ute och cyklar någonstans i mörkret. Ner i en grop och upp ur en grop förtydligar den lilla figuren i stickad kofta, spindelmannenmössa och täckbyxor. Vi ska till snällaste Geta och lämna tillbaka reflexbandet som jag fick låna när jag sprang sist. Det är ordning och reda på Geta. Till skillnad från mig som tycker det är helt ok att vara ute utan reflexer och att barnen badar nu i november. Jag tänker på det året när jag, pappa och Elin badade och tvättade håret i Norasjön tills isen lade sig. Ingen is ännu. Ner ur en grop och upp ur en grop mässar Myra. Att hon orkar. Hela vägen bort till Geta.

Måndag
Tänkte veckohandla på lunchen men tränade i stället. Kommer hem sent. Myra har somnat i bilen på väg hem från dagis. Bär ett lass med henne, ytterkläder från dagis, tomma matlådor och träningskläder. På håll ser jag att alla dörrar stå öppna, Tage och Melker jagar varandra på altanen, Hannes äter en munk vid köksbordet, brandvarnarna är nedplockade, hela köksgolvet är fullt av pärlsocker, Algot sitter på bänken och viftar svart rök ur mikron och storebrorsan då? Jo på ovanvåningen och läser en bok så klart. Telefonen ringer men jag hör knappt vem det är för killarna börjar dammsuga pärlsocker. Föräldrarna kommer för att hämta sina barn. Vi har lite party här ler jag ansträngt med en gnällande halvsovande myra i famnen och hallen full av rök. Öh... Melker? Han är under bordet i köket och dammsuger.

Till slut lugnar sig kaoset. Vi kokar världens godaste soppa med grädde, spiskummin och linser alla barn och mamman är mysiga och vi lägger bokstäver med glasspinnarna i en halvtimme. Det går åt många glassar. Och kaffe. Och barnen gör alla bokstäver som finns och många fler. Wordfeud, släng dig i väggen!

Hon har så rätt den där lilla myran. Man går ner i en grop och upp ur en grop. Hela tiden. Minst en miljard gånger under sitt liv...


Kommentarer
Postat av: Geta

Ni är för goa allihop!

2011-11-15 @ 22:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0