Karusell

Karusell ropar Myra varje gång vi frågar vad vi ska göra för semesterpengarna. Vi andra tycker att vi redan gjort Liseberg för i år.

Lördag
Vi semesteråker. Stannar till på myrorna i Trollhättan. Äter sushi. Kör förbi en strippklubb mitt ute på bonnvischan. En smått surrealistisk känsla att stanna och skruva åt bultarna på reservdäcket medan en strippa i nätstrumpbyxor står och röker runt husknuten. Ligger bredvid Algot i en hotellsäng i Falköping och äter chips och ser tv. Höjdhopp med crosscyklar. Det är mysigt.

Karusell, skriker Myra när vi svänger in vid polkagristillverkningen i Gränna. Och där på parkeringen står världens minsta ponnykarusell med tre ponnysar och utan motor. Man får springa igång den. Men My skrattar så hon kiknar.

Söndag
Kan inte folk bara sluta trampa ihjäl spindlar? Vi är hemma från Råssö och semesterturen och regnet öser ner hela dagen. Tvättstugan är full av smutstvätt. Det är kattungar överallt. Barnen har gett dem namn. Bus-Zorro, Kristina, Marie och Christiano.

Jag ägnar mycket tid åt att övertala Myra. Till exempel att man inte behöver Låsa sitt rum på natten för att undvika att en bäver kommer in och lägger sig i sängen. huggmöss i sängen är också ovanligt. Eller att man inte behöver torka kattungarna i rumpan när de har bajsat. Eller att det inte bor en spindelmannen-unge i vårt äppelträd.

Måndag
Gräver fram svettfuktiga träningskläder ur tvåveckors semestertvätten och ger mig ut. Inte visste jag att det var idag jag skulle springa runt Norasjön för första gången. Men det var det. Efter 15 km lägger telefonen av. Men jag fortsätter. Eftersom allt jag druckit under dagen är två koppar kaffe så är det tur att det finns en kallkälla efter drygt två mil. Annars skulle jag aldrig orka sista biten. Benen är tunga. Äter korvstroganoff och klipper hela gräsmattan. Binder upp rosen. Börjar ge mig på ogräset i trädgårdslandet.

Tisdag
Brödcykeln är igång igen. Min och Tages tysta knådning av degen. Idag har killarna besök av Fotograf från NA som följer dem på hela morgonturen. Solen tittar fram. Jag hänger ut alla lakan från semesterturen. Nytvättade. Den enorma tvätthögen minskar. Myra börjar tjata om karuseller igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0