Hur man motiverar sig själv att springa 15 km


Fredagsmys  i mogna fyrbarnsfamiljen
Jag kommer innanför dörren. (misstänksamt) -Har du sprungit en mil?
W: -Japp
Jag: -Då har jag fem km till godo.
W: -Men du sprang ju en mil i onsdags.
Jag: -Men det gjorde väl du med.
W: -Nähä för jag sprang fem kilometer.
Jag: -(surt) Jaha då är vi väl lika då.


Lördag
Klockan är tre på eftermiddagen och jag går igenom köket efter något ätbart till kvällen. Det finns både chips och pannacotta.

Jag: -Om du springer fem kilometer nu innan du börjar fixa kvällsmat så blir det både chips och pannacotta i kväll!
Jenny Starfighter: -Ok. Det låter som en bra deal.

Springkläder på. Klara färdiga gå. Efter tre kilometer springer jag förbi golfbanan. Solen skiner. Det är skönt att springa. Golfarna ler mot mig.

Jag: -Om du springer en mil i dag så slipper du springa alls i morgon.
Jenny Starfighter: -Ok. Kör till.

Efter fyra kilometer får jag håll.

Jenny Starfighter -Jag har håll.
Jag: -Men du kan springa bara några hundra meter till ner på den här vägen och sedan vända.
Jenny Starfighet: -Ok. Om jag får vända när jag vill.
Jag: -Självklart. Du gör ju som du vill.

Springer på grus nu det är skönare än asfalt. Jag har sprungit 8km på samma genomsnittstid som jag sprang fem kilometer i går. Det är skönt att springa.

Jag: -Tänk om du skulle ta och springa hela det här varvet. Det måste vara typ 15 km. Då har du sprungit längre än du någonsin gjort förut. Vore inte det jättehäftigt.
Jenny Starfighter: -Ok. Kör till.

Jag har sprungit en mil. Det är asfalt hela vägen hem nu. Först en skitbrant backe och sedan tre kilometer uppförslut.

Jenny Starfighter: -Jag orkar inte det här.
Jag: -Så vad ska du göra, springa tillbaks typ, haha! Om du springer 15 km i dag så kommer en mil att kännas som en fjärt i havet sen. Något du gör på väg till toa typ...
Jenny Starfighter: -Ok kör till.

Efter den skitbranta uppförsbacken.

Jenny Starfighter: -Aldrig!!! Inte ett steg till!!!
Jag: -Tänk om du springer rakt ner i ett dike med vatten nu eller svimmar på vägen. Vilken rolig Facebookstatus du kan skriva på det!
Jenny Starfighter: -Ok. Arghh.....Kämpa...

Kommer på masa coola FB-statusar att skriva. Segar mig fram mot bygdegården och där står ett brudpar på gräsmattan och sextio personer som ser på dem (och mig) och ler och fotograferar. Oj vad spänstig jag blev helt plötslig.

Allra sista backen.

Jenny Starfighter: -Nu tänker jag gå bara den här lilla backen och sedan spurta hela vägen hem...
Jag: -Om du gör det är du en MES och får inga chips och ingen pannacotta alls. På hela helgen!!!
Jenny Starfighter: -Du är dum och jag tänker springa hela vägen för jag är skitstark!

Och nu ligger jag på gräsmattan och pustar. Alla coola FB-statusar är bortblåsta. Och allt är så himla skönt. Och på bänken står det tre chipspåsar att välja mellan i kväll. 15km. Men säg inget till W.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahaha, det är ju underbart! Känner igen mig i varenda meter av din runda... förutom att jag ännu inte har sprungit 15 km men det blev ju säkert ett lättnappat bete för "jag" att tracka mig med på nästa runda nu... ;) Tack för den! ;/

2012-06-09 @ 17:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0