Jag är ingen bra människa.

Vaknar. Det är söndag. Lakanet är utrivet ur sängen där jag ligger. Bredvid mig ligger en slägga utan skaft och resterna av en uppäten mus. Det är tyst i huset så när som på chokladmaskinens gnissel från tvättstugan. När jag kliver ur sängen sätter jag foten i en bunke popcornkärnor med salt. I vardagsrummet sitter Myra iklädd trosor och högklackade skor försjunken i en kalletidning.

Jag går på toa och snart börjar vardagsljuden smyga sig på. Torktumlarn som står och surrar på en fas. Någon som retas. Från ovanvåningen hörs någon som hamrar. Tage och Algot håller på och spika fast ett par hänglås på Algots dörr.

Algot lagar den trasiga pannkakan med hänglås. Tage lägger ost och sylt på sin nionde hårdbrödmacka. När ska man sätta stopp som mamma undrar jag. Det är ju ändå söndag...

Jag rensar i hallen. Kastar tio par trasiga skor och en jacka. Radar upp tio par gummistövlar och rensar dammsugaren från lego, damm, spelpjäser och en spindelmannenluva. Dammsuger upp en hel näbbmus och några andra små djur. Låtsas dammsuga i köket också. För att bananflugorna ska tro att det är riskorn och damm. Sen anfaller jag. Minst fem hundra äckliga bananflugor mördar jag med dammsugaren som vapen. Känner mig lite bättre till mods.

Jag sitter på toa och tittar på något litet och svart som ligger på golvet. Ett russin? Det ser ut att röra på sig. Äckligt. Russin som ligger utspridda på badrumsgolvet rör lite på sig. Funderar inte över varför badrummet är fullt av russin. Det är inte konstigare än att det ligger två vitlökar i mina gummistövlar och en gammal rutten älghals i en påse under tvättlinan.

Jorden är stor säger Myra. Det har hon ju rätt i. Ibland ramlar det ner konstiga saker från månen som ingen sett förut, säger hon och visar med hela kroppen exakt hur konstiga sakerna är. Kanske är hon något på spåren...

Sanna Rosendahl likes a länk står det på min telefon. Rastlös och frustrerad idag. Lägger undan telefonen och joggar en sväng. Men kroppen är inte med och inte ens 12km i en levande skog med magiska dofter och spindelväv och gräs gör mig harmonisk.

Dammsugar igen. Hallå gjorde jag inte rent här för typ tio minuter sedan. Känner mig instängd och totalt misfit som mamma och boende i en familj. Hittar tio skruvmejslar i en vattenpöl. Tio udda skor och stövlar till. Har någon hällt ut den säcken jag kastade nyss? Kliver på dagens tredje döda mus.

Jag skickar pengar så att Marie kan åka till Kpalime och plantera fler träd. Att plantera träd är en bra sak. Jag är ingen bra människa. Jag vill inte heller att folk ska försöka få mig bättre än vad jag är. Plantera träd är en rent egoistisk handling. Det är skithäftigt att ha planterat träd när de blivit stora. Lyssnar på massa vetenskapliga program på P1. Om nya rön och om olika skolsystem och om presidentvalet i USA. Känner att jag inte bryr mig fast jag borde. Längtar till Togo. Där känns mycket enklare. Upplysning i all ära men ibland är det skönt att bara lyssna på marengue i spräckta högtalare istället för P1 och veta att öl botar malaria. Och döva alla andra ljud med bruset från havet.

Runkeeper säger att jag sprungit 151km den senaste månaden. Skitbra kan man tänka. Skitbra tänker jag. Men det betyder ju att jag lagt mindre tid på något annat. Försakat något. Allt hänger ihop.
Grym huvudvärk efter gårdagens champagne. Suger upp fem hundra bananflugor till i köket. Kommer aldrig hävda bananflugornas rätt i samhället hur lika vi än är genetiskt. För mig får de gärna bli föremål för försök. Jag har ju sagt att jag inte är någon bra människa. Särskilt inte idag


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Vatten, diskmedel, lite honung o vitvinsvinäger i en skål. Placera ut 10 skålar i köket och se bananflugorna sakta drunkna.kram Pernilla
ps Du är en bra människa Jenny :)

2012-09-03 @ 05:46:07
URL: http://poardeby.blogg.se
Postat av: Pernilla igen

Blir det Norasjön runt?

2012-09-03 @ 05:50:08
Postat av: Ammi

Tur att du är en bra människa alla andra dagar, idag t.ex.
Precis det receptet har jag fått av Johan (fast sirap istället för honung) fungerar jättebra.

2012-09-03 @ 10:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0