Gräddfilen anfaller

Måndag
Racerfart in i det svenska svenssonlivet!
Dagens ordspråk: Man behöver inte bara upprepa sina föräldrars misstag, man måste göra egna också.


Tisdag
Jag hör hur jag häver ur mig fördomar om allt möjligt. Och tycker massor om saker som jag egentligen inte vet något om och som ingen är intresserad av. Och dömer ut åsikter och handlingar och människor. Och gör mig lustig. Och sådan vill jag egentligen inte vara. Jag vill kunna försöka förstå och ta in. Jag vill vara öppen för andra åsikter.


Onsdag
Träffar Carina idag. Carina säger att man måste röra på sig. Hon ska byta jobb nu. Sen resa. Sen starta kollektiv.

Så går en dag från våra liv och kommer alltid åter ser jag och Roger på lunchen. Aldrig åter menar jag förståss.

Jag vill bo i Carinas kollektiv.


Torsdag
60 jasplan. 90 miljarder. Mycket pengar för att ha möjlighet att döda andra människor. Helt plötsligt har jag inga som helst betänkligheter till vad vi inom folkbildningen lägger skattepengar på.


Fredag
Kom ihåg:
Att inte ha Ola Jäverts som psykopat, jag menar psykiater om du blir våldtagen.

Att det alltid tar alltid längre tid än man tror att handla. svänger in på systemet i Nora vid 17.58. Lämnar 100kr till en man som säger sig tappat sitt busskort. Jag vet inte om han talar sanning men jag vill tro det. Det är inte kul att stå i smällkalla vinterfredagen i Nora och ha tappat sitt busskort. Men han var säkert i behov av en fredagsöl om han köpte det för pengarna.

Yakobo brukar hjälpa oss med myndighetskontakter. Köra runt oss på olika kontor när vi är i Lome.
Tänker på Yakobo och de vänner som nu åkt upp till Mali för att slåss för frihet. Tvingade till mod.
I natten är det svårt att veta vad som spelar någon roll. Ingen roll alls. Eller betyder allt. I melankolin.


Söndag
Åker på roadtrip med Ingrid och Gunilla till Baadjoo i Linköping och dansar afro och äter thaimat.

Det var inte alls min plan för dagen att grundligt rengöra stekpannan som samlat på sig fett och smuts i två års tid. Men dagar som går helt enligt plan är inte dagar man minns. De hamnar i kategorin "så går ännu en dag från våra liv". Till skillnad från oplanerade dagar :)

Måndag
En dryg vecka har jag varit tillbaka i Sverige och kroppen börjar redan protestera vilt mot att gå upp tidiga mornar innan solen. Min kropp skriker högt att den vill ligga kvar i sängen när klockan ringer vid sex. Priset på sovmornar har stigit drastiskt på några dagar.
Avslutar arbetsdagen vid halvsjutiden efter att ha dragit igång barn- och ungdomsteater i Nora. Mamma har bakat vegetarisk lasagne hemma:)

Tisdag
Gräddfilen anfaller. Jag är helt färdig för jobbet och alla fyra barnen står påklädda i hallen. jag ska bara hämta lunchlådan i kylen. Gräddfil över raggsockorna, byxorna, golvet, kökslådorna, grönsakslådan. Gräddfil på måndagsmorgonen måste vara djävulens verk och torkar man byxorn med en gammal disktrasa luktar man snusk hela dagen.

I bilen på vägen hem:
-Mamma
-Ja
-Är jorden en halva av månen?
-Nej
-Jag skulle inte vilja hoppa från månen ända ner på marken.
-Nä det är nog smart
-Jag ÄR smart. Kan vi fråga morfar om vi kan flyga runt jorden någon dag? Eller om vi kan gå till grusgropen?

Ture gör pannkakor, Tage, Hannes och Myra gör nya köksknivar av sten och träpinnar och Algot gör fem liter nyponsoppa o smyg. Själv jobbar jag (tvättar danssalsdraperier), lagar soppa och lyssnar på musik. Kvällens ämne vid middagen är för hur mycket pengar man skulle åka naken på skridskor över till Nora.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0