Jag älskar Sverige.

Måndag
Jag ligger i morgonsängen. Klockan är fem och utanför faller ett stilla försommarregn. Det är så olikt Aného på alla sätt. Jag öppnar sovrumsfönstret och andas in den rena tysta, svala luften. Inget salt. Ingen svett. Inga myror eller kackelackor eller sand i sängen. Inget hav som dånar oavbrutet. Bara tystnad och drippdropp. Jag tänker mig hur jag ligger på magen naken i gräset och  och hur det regnar på min rygg och mitt hår. Jag älskar Sverige.
 
 
En lätt stresskänsla infinner sig när man kliver in på kontoret i Örebro efter fem veckor i Togo. Högarna väntar. heldag. Tur att jag har ståskrivbord. Jag försöker hitta någon slags struktur. På mitt jobb. På mitt liv. Lönlöst. Bara att le och glida med.
 
Det är ett magiskt ljus över perongen när jag kliver ut från styrelsemötet kl 22.30 med en banan i munnen och en lång arbetsdag i kroppen. Sebastian står kvar i köket och diskar kaffemuggar och godståget gnisslar och rullar långsamt förbi. Bussarna är lila och det är alldeles för sent att gå till Ali Baba och handla. En fantastisk dimma sveper in husen och långtradarna på hemvägen och vemodet från styrelsemötet skaver. Hemma maler chokladmaskinen på högsta voym. Det finns inget magiskt alls över att veta att jag måste ta hand om chokladen efter en lång arbetsdag. På bänken står en tallrik med fisk och löskokt ägg.
 
Jag står i sena försommarnatten med choklad på fingrarna. Jag slickar malstenarna som gått i melangern i tre dagar helt rena från ljummen criollochoklad. Om det är att jag gjort en bra rostning, att det är jag själv som plockat bönorna på min egen mark och torkat och jäst dem eller om det bara är vetskapen om att det är criollobönor enbart som gör smaken extra fyllig och len spelar ingen roll. Kanske är det den ljumma sommarnatten som inte är för varm och inte för kall. Kanske är det en lång arbetsdag
 
 
 
Måndag. igen.
Jag skulle lätt vinna tävlingen världens sunkigast, äckligaste, skitigaste, trasigaste micro som ändå används och fungerar. Om det var en vettig tävling som fanns. Men jag värmer ändå brödet i den på tidiga morgonen. För barnen klagar att det var bakat igår. Och att det inte finns någon god ost hemma. Bortskämda ungar.
 
När jag kliver in på kontoret tidigt ringer Marie från Aného. Jag har nästan glömt bort att Togo existerar. Nu för tiden går anpassningen så fort att den inte ens existerar. Jag är båda länderna. Marie låter stressad. Det ska komma folk från Coutounou senare på dagen som har beställt kanelbullar och hon har glömt bort hur hon ska göra med smöret i bullarna. När ska det i? Jag försöker lugnt och metodiskt gå igenom receptet steg för steg väl meveten om att Marie inte kan skriva ner det. Jag avslutar med att hon kan röra ner ett ägg i smeten på slutat om hon vill men det är inte nödvändigt om hon inte har ägg hemma. Och jag har redan blandat fem ägg med smöret så nu fortsätter jag svarar Marie och skrattar. Sen lägger vi på. Så är det att driva en restaurang på distans. Jag sätter på kaffe. Saknar dansen. Jag älskar Togo.
 
 
Måndag igen.
Jag sprang runt Norasjön igår igen. Det är inte så himla peppigt med massa asfalt och backar och inga människor som står och hejar i hitorpsbacken. Men måndagar blir aldrig roligare än vad man gör dem. Så idag har jag testat en roligare träning.
Intervallträning för husmödrar som kombinerar nytta med nöje: (vilket som är nyttan och vilket som är nöjet kan man välja själv).
 
1. Mät upp sträckorna dagen innan.
2. Små barn sätter man med fördel framför en film som är en och en halv timme lång (Inte SAW eller När lammen tystnar, det gör dem oroliga, inte heller Bamse som är alldeles för korta avsnitt)
3. Byt om och gör några enkla stretchövningar (eller låt bli) medan du berättar vad som gäller för barnen.
4. Klara färdiga gå! Sätt en deg.
5. Medan degen jäser gör en god vegetarisk soppa av alla halvdåliga grönsaksrester som finns i kylen och tillsätt linser och massa vitlök. Låt puttra på låg värme jättelänge.
6. Baka ut degen till bullar och sätt på jäsning.
7. Jogga första rundan 30 min.
8. Sätt in första plåten.
9 Jogga andra rundan 12 minuter (Här kan äldre barn med fördel vara med och tävla, kan de duka/plocka ur diskmaskinen el dyl på 12 minuter?)
10. Ta ut första plåten. Om du har joggat långsamt är de mörka. Sätt in andra plåten.
11. Försök springa 12-minuters-rundan snabbare än första gången.
12. Ta ut andra plåten.
13. Stretcha lite medan brödet svalnar.
Punkt elva kan .med fördel hoppas över till förmån för en dusch.
 
Grattis, du har nu gjort ett roligt utmanande intervallpass på närmare en mil samtidigt som du bakat bröd och lagat en god vegetarisk middag! Och huset ser ut som ett bombnedslag. Eller två. Hepp.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bettan Eknor

=)....HEJA Jenny!!!

2013-06-16 @ 15:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0