Ibland gör man fel

Ibland gör min man fel. Ganska ofta faktiskt. Han lägger barnens kläder i fel korgar i garderoben så att Algots tröjor ligger i Tages hög. Sen glömmer han vattna blommorna fast han lovat och ibland köper han bara köttkorv och glömmer den vegetariska. Själv gör jag också fel. Allvarligare saker. Jag glömmer barnens matsäck på friluftsdagar, jag glömmer signera lönerapporter så att anställda inte får någon lön. Jag har faktiskt också glömt att hämta mina barn från fritids så personalen fått ringa hem. Då får man skämmas och be om ursäkt. Det är ok att göra fel.

Mitt äldsta barn kom ensam hit från Somalia när han var tretton år. I tio år hade hans familj flyttat runt i södra Somalia för att undvika kriget, han såg självmordsbombare spränga sig själva på marknaden, fick inte leka fritt av rädsla för soldater och efter hot från Al-shabab om att gå med dem eller dödas så flydde han. Ensam. Utan pengar. 13 år. Till slut kom han till Sverige. Sen han flydde för ett och ett halvt år sedan har han inte haft någon kontakt med sin familj eftersom de inte har telefon eller fast adress och än mindre någon smartphone.

Nu efter ett år har han fått avslag på sin ansökan om asyl i Sverige och ska skickas till Somaliland. Migrationsverket anser inte att han ”kunnat göra sin hemvist i södra Somalia trolig”. Men det beslutet kan man överklaga. Eftersom det begåtts misstag i utredningen och vårt barn fått kunskaps- och språktestet som en vuxen man skulle ha så finns det goda skäl att överklaga. Migrationsverket ska ju som andra myndigheter se till barnets bästa och intervjua med ett barnperspektiv, tillämpa bevislättnader med tanke på barnets ålder osv. Man kan till exempel inte begära att ett barn som inte kan klockan eller metersystemet, växt upp i krig och bara gått sporadiskt i koranskola ska kunna ange hur långt det är mellan olika platser eller hur stadsdelar eller byggnader ligger i förhållande till varandra

Nu är en överklagan inte längre möjlig. Någon ha nämligen gjort fel. Det kan vara barnets offentliga försvarare eller det kan vara posten eller Migrationsverket. Överklagan har i alla fall inte registrerats hos Migrationsverket i tid. Så de tänker inte behandla den. Även fast det står svart på vitt i deras papper att språk- och kunskapstesten han gjort var avsedda för en vuxen. Och även fast det finns en väl underbyggd överklagan som de har fått några dagar för sent. 

I Somaliland har han aldrig satt sin fot vårt äldsta barn och än mindre har han släkt eller familj där. Här däremot har han en ny familj där han tvingas städa på helgerna, som han delar pizzarester med till söndagslunch och åker på utflykter med. Syskon som han kollar på highschoolfilmer med på lördagskvällen och ska åka till västkusten med i sommar. Om två veckor fyller han femton år. Han önskar sig en kamera och besök på vattenland i Kumla.






Posten och juridiska ombud gör fel. Det är mänskligt att det någon gång ibland händer. Men att Migrationsverket då säger:  –Någon har missat ett mycket viktigt papper. Ett så viktigt papper att du, barn i Sverige, inte får den process du har rätt till utan avvisas till Somaliland. Det är ett allvarligt fel. Det är inte en rimlig konsekvens. Och dessutom en konsekvens för fel person. Så viktiga papper och stelbenta system borde inte få finnas. Vart tog barnets bästa vägen?

Nu lever vi på hoppet om att det inte finns något barnhem i Somaliland som kan ta emot honom eller att Migrationsdomstolen ändrar Migrationsverkets beslut. Och vi hoppas innerligt att inga mer fel begås. Att tvätten hamnar i rätt korg och barnen får bo kvar där de bor.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kontakta sweref.org Rådgivningsbyrån

2015-05-30 @ 11:26:22
Postat av: Anonym

Kontakta media.

2015-05-30 @ 11:33:01
Postat av: Nils Numan

Fy f-n, hoppas det löser sig :(

2015-05-30 @ 14:38:38
Postat av: Anonym

Så oerhört ledsamt och upprörande.

2015-05-30 @ 18:26:16
Postat av: Pia Björstrand

om ombudet har skickat överklagandet i tid bör det räcka med att ombudet intygar det; i vart fall finns det rättsfall från Högsta Domstolen där man har sagt att ett ombuds intygande om att ett överklagande har skickats i rätt tid ska vara tillräckligt. Be ombudet kolla det!!

2015-05-31 @ 08:49:59
Postat av: Pi Björstrand

då ansöker man om återställande av försutten tid. Håller tummarna för att det ordnar sig!! ❤️

2015-05-31 @ 08:51:09
Postat av: Anonym

Media, direkt <3

2015-05-31 @ 16:09:18
Postat av: Ida

Vad ledsen jag blir när jag läser detta :( Jag hoppas verkligen att felets som begåtts kan ställas till rätta <3

2015-05-31 @ 17:45:49
Postat av: linda

hoppas det löser sig! helt sjukt!

2015-05-31 @ 19:02:28
URL: http://www.nouw.com/Lindalinnros
Postat av: Annie

Kontakta Jurist på http://www.gratisjuristerna.se/

2015-05-31 @ 21:22:02
Postat av: Ingrid Nordenström

Vad säger Unicef och andra myndigheter? Ett barn kan aldrig bli bedömt som vuxen enligt all logik. Migrationsverket borde kunna bedöma saken för där jobbar vuxna hoppas man.

2015-06-01 @ 03:39:21
Postat av: Alva

Intressant! blogg och tack för att du var inne på min:)

2015-06-01 @ 09:38:25
URL: http://skatealva.blogg.se
Postat av: Malin - Thelifeofmolly

Jag har delat både på facebook och twitter, detta är inte ok någonstans. Jag hoppas av hela mitt hjärta att någon tar tag i detta. Stor kram!

2015-06-01 @ 10:37:31
Postat av: Jonna

Men överklagan borde inte behövas, eftersom tester mm har gjorts felaktigt ska hela handläggningen ogiltigförklaras.
Gör om, gör rätt.

2015-06-01 @ 15:52:13
Postat av: Livet på citronodlingen med Skorpan och Loppan

Jag tror Jonna har rätt där. Beslutet har från början tagits på felaktiga grunder. Gör om och gör rätt.

2015-06-01 @ 17:05:30
URL: http://pysen73.blogspot.it/
Postat av: Anonym

Migrationsverkets prioritering alltså. Vi tar hem folk och hjälper folk som åker och slåss för ISIS men ett barn, som antagligen har svåra traumatiska minnen, ska skickas hem? Sjukt i huvudet är det.

2015-06-01 @ 21:57:38
Postat av: Anonym

Det här är varför jag kommer lämna Sverige. Man hjälper inte dom som verkligen behöver hjälp. Skäms över att ett så rikt land lägger pengarna på folk som skär huvudet av folk, våldtar kvinnor och barn istället för dom som behöver fly från dessa psykopater som säger sig vara muslimer. Muslimer är ett vänligt och väldigt respekterande folk som sköter sitt. Extremist grupper är inte religiösa i mina ögon. Religiösa lever i harmoni med varandra. Finns en dokumentär om Boko-Haram, där levde muslimer och kristna bredvid varandra, muslimen i fråga valde till och med att kalla dom kristna för bröder! Sen kom boko-haram och kriget bröt ut.

2015-06-01 @ 22:02:26
Postat av: Robex Lundgren

finna bilder

2015-06-02 @ 13:09:42
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Tess

Så får det verkligen inte gå till :-( Kämpa på <3 Har tyvärr inga visdomsord att ge...

2015-06-02 @ 15:36:42
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Lisa @ Duttis

Blir så himla ledsen när jag läser detta. Du skriver helt fantastiskt och förtjänar all uppmärksamhet och beundran för det. Nu håller jag alla tummar och tår att er äldsta son kommer att få stanna där han hör hemma - hos sin fantastiska familj där tvätten hamnar fel, där matsäcken glöms och där kärleken aldrig försvinner.

2015-06-02 @ 16:10:34
URL: http://duttis.webblogg.se
Postat av: K

Fy vilken fruktansvärd situation. Det är hemskt och ofattbart att det skall få gå till så.

2015-06-02 @ 19:33:32
URL: http://www.stitched.blogg.se
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Blir så ledsen när jag läser detta...

Håller alla tummar som går att er son får stanna hemma där han ska vara!!

2015-06-02 @ 21:27:27
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Camilla

Usch vad hemskt :(!

2015-06-02 @ 22:17:41
Postat av: Socionomstudent

Hej!
Hamnade på din blogg och detta inlägg av en slump. Först och främst: Vilken otroligt jobbig situation ni befinner er i! Jag hoppas verkligen att er son får stanna hos er!

En annan sak: Är det så att ni behöver hjälp/rådgivning kring det juridiska när det gäller migrationsfrågor i fall som ert finns Sociala Missionen, ideell förening, man kan kontakta. Jag är student på socionomprogrammet och hade verksamhetsansvarig på ett seminarium nyligen. Hon berättade om verksamheten och jag kan mycket väl tänka mig att de skulle kunna hjälpa till i fall som ert.
http://socialamissionen.se

Jag hoppas som sagt att det löser sig för er!

2015-06-03 @ 09:53:14
Postat av: Anders

Migrationsverket kanske har möjlighet att rätta ett uppenbart felaktigt beslut. Det är betydligt längre frist på rättelser. Annars kan ni vända er till JO och JK, samt media.

2015-06-03 @ 09:57:43
Postat av: Robex Lundgren

lycka till

2015-06-03 @ 11:55:47
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh :-(

2015-06-04 @ 20:50:50
URL: http://bondmoranpaudden.blogg.se
Postat av: Malin

Ja i England, dar jag vaxt upp sa ar det i alla fall the postal rule som galler - alltsa tid och datum dokumentet postades, inte nar det kom fram, eller i detta fallet inte kom fram? Hur som helst sa borde det racka med att man insett att fel begatts. Hela arrendet borde behandlas igen. Kontakta media om sa behovs. Sverige maste skarpa sig nu. Barn ska fa vara barn, aven hos migrationsverket dar det f.o verkar saknas kompetens hela tiden. Tycker att man hor om sant har alldeles for ofta. Det ar ju sa att man skams!

2015-06-04 @ 21:25:19
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: evelina

<3 vackra människor! Tänker på er

2015-06-04 @ 22:15:57
Postat av: frida

detta är så fruktansvärt, håller alla tummar jag har för att han ska få stanna!! blir så ledsen på detta uppförande hos migrationsverket. finns det någonting vi alla kan göra tror du?

2015-06-04 @ 22:34:35
URL: http://fridasusanne.blo.gg
Postat av: Liisa Lindström

Det låter helt fruktansvärt! Hoppas något av alla tips ovan kan hjälpa er. Håller tummarna för att hela familjen ska få fortsätta vara en familj och att alla ska få samma rättigheter!

2015-06-05 @ 00:25:39
URL: http://liisalindstrom.blogg.se
Postat av: Silke

Jag blir så arg!! Vi har själva fosterbarn i min familj och vi har haft två på Jourhem hemma hos oss från Somalia.
Nu är det bara att hoppas, men man undrar ju med migrationsverket ibland

Svar: Hello
Jenny Eknor

2015-06-05 @ 07:54:16
URL: http://silkez.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fy vad hemskt. Hoppas att det löser sig!

Svar: Haw are you
Jenny Eknor

2015-06-05 @ 08:35:29
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Postat av: Kristina

JO anmäl dom!!!

2015-06-05 @ 09:27:06
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sådär får det ju bara inte gå till:/

2015-06-05 @ 10:40:34
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Ida

Så fruktansvärt fel, och så nattsvart orättvist om det blir så. Jag håller tummarna för er.

Svar: Coucou
Jenny Eknor

2015-06-06 @ 12:49:31
URL: http://kawrtnee.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jag finns inte själv i Sverige längre, men kan jag skriva på namnlistor etc så gör jag det direkt. Maila gärna länk om du startar en. Mitt hjärta går i bitar när jag läser det här. Kan fortfarande inte förstå hur Sverige kan med..

2015-06-07 @ 00:44:19
URL: http://glasflisan.blogg.se
Postat av: Roderick Iedema

Föredrar man regler över människor, är man inte lämplig att arbeta på Migrationsverket.

2015-06-07 @ 16:36:28
Postat av: Anonym

<3 åh, vad jobbigt.

Svar: Cm tu va
Jenny Eknor

2015-06-12 @ 09:48:24
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Vilken fantastiskt tydlig beskrivning, jag hoppas av hela mitt hjärta att det går väl!

2015-06-14 @ 09:04:10
URL: http://madelein.se/
Postat av: Anna Holm

Fy fan vad fel. Hoppas allt löser sig tillslut!

2015-06-14 @ 20:34:18
URL: http://annamarialouiseholm.blogg.se/
Postat av: TIDSTJUVEN

Fick en stor klump i magen av din text. Jag sommarjobbar själv som handledare på ett grupphem för flyktingungdomar och vet hur orättvisa och underliga processerna för uppehållstillstånd kan vara. Jag hoppas innerligt att denna historia på något vis får ett bra slut.

Svar: Hello
Jenny Eknor

2015-06-15 @ 22:04:22
URL: http://tidstjuven.com/
Postat av: Malin

Fy vad hemskt! Stackars pojk och stackars din familj ☹ Hoppas att det löser sig!!

2015-06-19 @ 22:08:56
Postat av: barbie spel

vad bra !!

2015-06-20 @ 00:09:52
URL: http://barbiespel.royalspel.se/
Postat av: Gull-Britt

Sådana viktiga handlingar borde väl skickas som rekommenderat brev och då finns bevis för när handlingarna sänts resp. mottagits. Lycka till!

2015-06-20 @ 18:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0