Mer böcker på sängbordet
Här kommer en uppdaterad lista över de böcker jag läst sedan fjärde barnet kom (iaf nästan uppdaterad):
JAKboken - om räntefri ekonomi och ekonomisk frigörelse
Tro och vetande II
Flow
Den vilda jakten på lillebror av Anneli och Elisabeth Megner
En fantastiskt vacker bok för barn. En dröm för alla som tänker på vad de ger sina barn i jämnställdshetstänk!
Arbeta med beröring av Siv Ardeby
Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
Sträckläsning. Det är fantastiskt fångat hur de dåliga sidorna i en människas karaktär bryter igenom mot ens vilja. Jag ryser och tänker att bara jag inte är så där eller blir så där... fast jag förstår hur det blir så. Hur surkärringar blir till. Konfrontaation med egna fördommar.
Bitterfittan av Maria Sveland
Jag är också bitter ibland märker jag. Däremot har jag inte alls samma uppfattning om den totala mansdomineringen.
Rytm, musik och utbildning av Émile Jaques-Dalcroze
Jag blir så nyfiken på hur musikutbildningen såg ut på den tiden i våra ögon. På alla dessa år sedan boken skrevs har det hänt mycket men ändå inte. Jag vill veta mer om metoden. Hur så hans undervisning egentligen ut?
Mediatan av Maria-Pia Boetius
Har nästan kvävt min läslust. Jag har hunnit nästan 100 sidor men den är LUDDIG. Fiktionen känns nästan onödig och drunknar i mediekritiken. Jag vet inte om jag kommer orka avsluta den...
En lycklig man av Arto Pasilinna
Jag fick den rekomenderad som "den bästa bok jag läst" och då är ju förväntningarna höga. Den var helt annorlunda än jag tänkt mig. Första boken jag läst av Pasilinna och jag tycker om det enkla i berättandet.
Damernas detektivbyrå,
Giraffens tårar,
Vackra flickors lott
Kalahari - skrivmaskinsskola för män av Alexander McCall Smith
Det är fantastiskt hur en europeisk man kan skriva så utifrån en afrikansk kvinnas perspektiv. Jag hade även på dessa böcker höga förväntningar. En härlig positiv känsla, ett afrikansk tempo, lämpad för streckläsning.
Kommentarer
Trackback