Varför åker jag till Togo?

Nu är vi verkligen på väg. Det är lite som att vänta på förlossning. Alla frågar om man är redo. Allt är planerat sedan länge och man känner sig ändå oförberedd. Man lever i ett vakum - i väntan på. vill iväg nu.

Alla har frågat vad vi ska göra i Togo. Jo jag ska plugga och så ska vi undervisa barnen och lära oss franska och éwé. Men jag börjar fundera på varför jag vill åka egentligen? Gjorde en "funderarövervarförlista" som blev så här.

Det är coolt att åka till Afrika med fyra barn och jag vill vara cool.
Flykt från Sverige, jobbet och vardagen.
För att jag vill dansa.
För att bota rastlösheten.
För att umgås med familjen.
För att jag söker något nytt.
för att hinna tänka och hitta mening.
För att lära mig språken.
För att bättre förstå kulturen.
För att hinna skriva och läsa som jag älskar.
För att bara vara. 

Satte också upp några mål med resan för mig själv (Det är lätt att bli rastlös annars):
Ska skaffa magrutor (Jenny starfightermålet, Yeah!)
Ska skriva mycket (blogg, en bok, dagbok eller det jag får lust till)
Ska läsa massor.
ska dansa mycket.
ska jobba på att hyra ut vår villa Suedoise.
Ska lära mig bättre franska och éwé
Ska klara franskkursen på högskolan.
Ska anställa en snygg poolskötare
Ska skaffa en kaffemaskin till nya baren
ska ordna en pizzaugn på tomten
ska undervisa barnen och det ska bli jättekul



Kommentarer
Postat av: Anonym

Läser alla dina berättelser, inlägg o kommentarer o längtar verkligen dit! Trots regn o svettiga lakan mm. Det har vi i skåne också :-)

Ja funderar på om jag har samma anledningar till att åka som du, o samma mål.

Det är coolt att åka till Afrika med fyra barn och jag vill vara cool: Ja vill också vara cool. För mig är det ett äventyr även utan barn.

Flykt från Sverige, jobbet och vardagen: Ja det är ja helt med på.

För att jag vill dansa: ingen orsak just nu, men det kan ju bli en orsak till att man inte vill åka hem igen.

För att bota rastlösheten: nja, är rastlös för att ja vill komma iväg, men inte annars.

För att umgås med familjen: Helt klart! Hade det inte varit för er hade jag ju aldrig åkt.

För att jag söker något nytt: kan inte annat än hålla med.

för att hinna tänka och hitta mening: ja har tänkt för mycket. Kan man hitta en mening ändå?

För att lära mig språken: Det är alltid bra.

För att bättre förstå kulturen: också alltid nyttigt

För att hinna skriva och läsa som jag älskar: NEJ. Kanske kan jag lära mig gilla läsa o skriva. Det var länge sedan det intresset försvann.

För att bara vara: Det är väl en önskan hos alla.



Satte också upp några mål med resan för mig själv

Ska skaffa magrutor: Det har jag haft som mål många gånger men det lär aldrig hända, om det inte finns något man kan äta för att få de.

Ska skriva mycket: Hoppas få skriva så lite som möjligt, det är ju det ja är trött på.

Ska läsa massor: nej det är ja också trött på

ska dansa mycket: får väl lära mig dansa först.

ska jobba på att hyra ut vår villa Suedoise: ja kan hjälpa dig att nå upp till det målet.

Ska lära mig bättre franska och éwé: visst

Ska klara franskkursen på högskolan.

Ska anställa en snygg poolskötare: ja kan väl inte anställa någon kanske, men ja kan väl få titta lite på den du anställer :-)

Ska skaffa en kaffemaskin till nya baren: ja gillar inte kaffe.

ska ordna en pizzaugn på tomten: sattsar på höns istället.

ska undervisa barnen och det ska bli jättekul: Ja det kan ja tänka mig.

2010-09-17 @ 12:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0