Dan före dan före dopparedan...

 

Tisdag
Jag har en son som gråter sig till sömns för att han är orolig över betygen i morgon på skolavslutningen. Orolig för att han ska få dåliga betyg och för att det ska gå bättre för Ture. Efter en all-inclusive-marknadsdag gör vi marsipantomtar efter kvällsmaten. Jättekul. Det ballar ur totalt… julpyssel när det är som bäst.

 

Dan före dan före dopparedan.
Vad ska man doppa?  Jag och grabbarna åkte till skolan klockan sju i morse. De skulle få reda på resultatet på sitt slutprov och sedan gå hem och ta jullov. Vi = Jag och ett hundra skolbarn och fem lärare, satt på skolgården i en timme, två timmar, tre timmar, fem timmar. Sen kom rektorn och sa att vi väntade på fotografen som skulle plåta tillställningen. Vi väntade en halvtimme till , sen kom han och allt kunde börja. Alla barn fick varsitt litet kexpaket och en karamell. Sedan började lärarna med högsta klassen. De talade om hur många som skrivit slutprovet och hur många som fått godkänt. Sedan ropade han upp den som kommit etta först och han/hon fick gå fram och ställa sig. Sedan tvåan, trean osv… de fem första applåderade alla sedan fick resterande gå upp utan applåder och sist de som inte fått upp fick en tillsägelse av läraren inför alla och så var det nästa klass tur. När turen kom till CP1 så blev Ture nummer ett och Tage nummer fyra av femtio elever. All Tages spänning släppte och han grät så att tårarna strömmade för att Ture var bättre. Nu tror jag han förstått att vi är mäkta stolta över honom som kom fyra i sin klass och som bara varit i Togo tre månader och knappt förstod ett ord när han började.

Julavslutning på film!


Vi åt fisksås till lunch och sedan bakade vi pizzadeg , poppade popcorn, kokade bisapsaft och blandade palmsprit med potensgivande rötter och ingefära. Allt till baren. Jag och Marie skällde ut Siva för att han inte lyssnar på vad vi säger. Jag lät alla kvarterets barn bada i poolen och började sedan tappa ur vattnet. I morgon ska jag julskrubba poolen. Sen kom dansarna. Vilken glädje det är att dansa! Man blir så… glad. Julien sover över så kanske får vi dans i morgon också! I tankarna planerar jag dansworkshops i April. Anani sms:ar att våra vykort är färdiga och att han kommer hit med dem i morgon. Spännande! Sedan gör vi pizza. Det går bra. Det är inte varje jul man bakar pizza i bikini. Kanske once in a lifetime känner jag när jag och Marie lyssnar på julpsalmer, dansar lite, plockar färsk basilika och garnerar femton pizzor med Mozarella. Vi julpyntar baren. Den vegetariska pizzan var nog god för Tage och Susanne-Mie åt två var. Belgiskan och hennes man gav pizzorna godkänt med marginal. Mannen tyckte det var lite mycket sand i dem och de båda tyckte att de kunde varit lite mer kryddade. Barnen äter pizza i baren till kvällsmat och är nöjda med det stupar sedan i säng! I morgon måste vi baka alla julkakor och julgodis, koka knäck, städa hela huset, sätta upp gran, laga julmat och allt vad man nu ska ordna med. Jag får nog lov att göra upp en lista. I morgon. Kanske. Om vi inte tar siesta hela dagen…

       


Kommentarer
Postat av: Inger

Kul att läsa bloggen även om jag lider med Tage.......jag vet hur det är att ha en äldre bror som hur man än beter sig alltid har två års försprång.Två års mer erfarenhet o.s.v Jag är jättestolt över att dom båda två lyckades så bra....rent otroligt egentligen. Saknar er så här i Juletid men jag vet ju att ni har det bra där ni är och snart är det bara ett halvår tills ni kommer hem igen. Kramar i massor till Er alla från oss alla. GOD JUL

2010-12-23 @ 10:41:54
Postat av: Pernilla Tyrfors

Vad ni genomlever! Jag blir så tagen av att läsa bloggen. Vilka erfarenheter ni ger era barn!

2010-12-23 @ 21:44:14
Postat av: Maria Wallström

Hej Kerstin och allihopa!

Anders och jag är i Götreborg och firar jul i väntan på barnet. Ja, inte jesusbarnet! Ett alldeles vanligt, underbart barn som ligger i Kickis mage. Nu blir det stort julbord med allt enligt tradition. Däremot är det svinkallt sedan i slutet av november. Vi som flyttat till Skåne för att få milda vintrar. Fast det är så klart kallare i Nora. En riktigt vit jul har vi, julstämning, julmusik och varandra.

Tommy o Tea firar jul i Mexico.



Kram och hälsningar till dig Kerstin och alla barn o barnbarn. Jag är superavundsjuk på värmnen.

God jul från Maria

2010-12-24 @ 12:37:56
Postat av: carola f.d karlsson

hej! På krångliga omvägar kom jag till den här bloggen och tänkte "men vänta, henne känner jag igen!" Kul att läsa om ert äventyr och jag är imponerad och lite avundsjuk. God jul lite i efterskott! / Carola f.d Karlsson, Saras gamla kompis

2010-12-25 @ 05:43:16
URL: http://fraggelmorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0