Jag älskar Marie!

Torsdag 25/11
På eftermiddagen den 25:e november samma dag som våra visum går ut beger vi oss till Lomé. Marie har gjort äggmackor och vi hämtar barnen hos Solange och på skolan. Sedan åker vi skrammeltaxi som knappt sitter ihop någonstans och kör i 120 . Tur att vi har kontakter. Precis när de stänger kommer vi fram till personalen och hinner få blanketter som är stämplade med dagens datum. Vi får dispens och kan lämna in dem dagen efter. För att få nya visum måste vi fylla i 18 st A4-blanketter. Fixa 24 passfoton. Betala 420 000cfa. Hoppas att vi får visum till juni nu. De hotade med att bara ge oss en månad i taget vilket hade inneburit samma procedur varje månad framöver. Efter visumkonfrontationen åkte vi till Balkan, favvorestaurangen i Lomé. God mat och lyxig glass tillsammans med Tontonvi och så  en nescafé på det. Mekanikern kom dit med vår bil. Bromsskivorna verkar inte blivit bättre men AC:n funkar. Det får väl bli godkänt. Tontonvi tar vårt paket till Nepal och lovar att åka över gränsen till Ghana och posta det om de inte kan hitta Nepal i Lomé heller. Vi åker hem i kallaste bilen. Stannar och köper tio stora goda mango på vägen hem i natten.

Myra tittar sig förvånad om i badrummet när vi kommer hem. Marie har torkat golvet. Myra säger. Ingen lera. Ingen groda. Med en viss besvikelse i rösten. Själv tycker jag det är ganska skönt när det är grodfritt i badrummet. Sen har rörmokaren inte lyckats få stopp på rinnet från toaletten. Men man behöver inte längre stoppa ner handen i toalettbehållaren för att spola. Sen har han satt kökskranen i badrummet istället för i köket men det är väl sådana smällar man får ta när man inte är hemma.

Fredag 26/11
Inget internet. Nu kommer Siva, en fredagsmorgon. Så klart.  Alltid i tid för att hinna jobba lite lagom mycket för att ha råd med dricka till helgen.  Aldrig på en måndag.

Algot älskar att kunna ord på franska och Mina. Han kan fortfarande inte säga svenska tungspetsR men franska tungrotsR går alldeles utmärkt. Idag när han försökte läsa ordet LAMPA blev det istället  TELLEMENT. Han och Myra lär sig mycket på dagiset hos Solange. De lär sig klapplekar, franska ord, Togolesisk matkultur, att bråka med togolesiska barn utan att bli arga och att det är ok att lyfta kaniner i öronen, bajsa på stranden och slänga plasten på gatan. Algot växlar med glädje och stor möda mellan de olika språken men jag vet inte om han kommer att kunna skilja Mina från franska när vi åker härifrån. Själv byter jag språk på telefonen oftare än jag byter underkläder (vilket är rätt ofta i den här värmen).

 
Det är något så häftigt kroppsligt i att gå ur planet i Afrika. Även om det varit varmt i flygplanet så slår hettan emot en. Fukten och lukten av den röda jorden. Det är lite som naket försommardopp när det är varmt i luften men fortfarande kallt i vattnet, fast tvärtom. En häftig, härlig hissnande upplevelse. Sedan solen som värmer en. Som när den olidliga hettan blir för mycket och man måste gå till uteduschen. Att hälla kallt brunnsvatten över sig medan solen oblygt bränner ner på axlarna. Som att efter en het dag gå in i ett rum med AC och bara bli stående och andas. Kroppen njuter. Doris Lessing beskriver fantastiskt hur hettan i Afrika är i ”gräset sjunger”. Läs också Cimamanda Ngozi Adichie för att få en bra bild av ett liv i västafrika. En vacker men komplicerad bild av innbördeskrig, religion, klasskillnader, tankar och människor.

 
Finns mycket fördomar om Afrika. Fördomar att ta kål på: Njut av solen. Nej. Vi njuter av skuggan. Inga apor eller elefanter. Vi har inte massa stora spindlar. Men vi har en groda som verkar gilla vårt badrum. Han sitter ofta bakom toaletten eller vid duschbrunnen. I dag har Marie hittat en krabba i köket. Den har hon fångat i en hink och matar med palmnötter. Sedan har vi massor av småfåglar i basttaket som med jämna mellanrum får ungar som ramlar ner och slår ihjäl sig när det blåser. Då begraver vi dem. Vi har nio hönor och en tupp.  Vi har en del mygg och trollsländor och vackra fjärilar och  småinsekter (som kryper in under huden och lägger ägg) och sniglar. Vi har gården full med ödlor. Vi har en lite vit mager katt vid namn Miffo Berra Jansson som sover i garderoben.

Vad övrigt är så har jag planterat vitlök, pluggat franska och lovat bort cementskräpet till en man som kom förbi idag. Han bygger hus i Nlessi. Jag sa att det är bäst han hämtar det redan i morgon annars kanske någon annan hinner före. Han sa ”Pas de problem” som alla före honom också har sagt. OM han skulle komma och hämta det i morgon så ska Sanna baka en kaka till mig! Hon skulle ha kommit hem hit i kväll men har bråkat med min nya poolskötare och har nu beslutsångest ensam i Kpalimé. Hon missade i alla fall en fantastiskt fin pizza i kväll!

 
Lördag 27/11
Inget internet. Marie har gjort potatisgratäng och köttbullar när vi kommer hem från Aného. Vi spelar Yatzy och äter kex, godis och dricker vin. Jag älskar Marie.

Söndag 28/11
Inget internet. Ont i huvudet. Vi badar mitt på dagen så alla är röda på näsan. (Orutinerat.) Alla utom Ture och sexton små svarta barn som också badar med oss. Jag, Tage och Marie åker upp på byn och söndagsstrosar lite på eftermiddagen. Baren där vi hamnar spelar jesusreggae. Eco bank säger att jag inte har några pengar kvar. Det har jag. Men vad hjälper det om jag inte får ut dem. Ega Bang Bang betyder mycket pengar på Mina. Vi skojar och säger Eco bank bank med samma tonfall. Pappa sms:ar på kvällen och undrar om vi satt upp alla ljusslingor. Vi har totalt glömt bort första advent. Jag och Algot ljussätter vår annanasodling med ljusslingorna.

Idag kom en pastor med sina ”systrar” och ”kyrkans barn” klockan fem och började lasta cementskräp för hand på en kärra. De orkade en tiondel av högen här utanför men sa att de kommer i morgon igen. Finns det liv finns det hopp! Baren börjar likna en bar. Jag tror på invigning innan jul!

 
Måndag 29/11
Inget internet. Två grodor i badrummet. Jag läser franska verb intensivt. Sanna sms:ar från Kpalimé att hon vill hem. På kvällen tar Marie med Ture, Bernard, Myra och Tage till Aneho för att se Barcelona- Real Madrid. Jag hör i sömnen hur de kommer hem sent och hur de smyger in i sovrummet… mysigt.

Tisdag 30/11
I dag ska jag till Lomé och hämta Sanna och handla ost och smör och mjölk på supermarket. Kanske hinner jag kolla efter någon julklapp.

 

Tages önskelista:

1)     Att få bestämma mat i en hel vecka

2)     Katt

3)     Mjukost

4)     Mjukost i tub

5)     Polarkakor

6)     Radiostyrd bil

7)     Egen cykel

8)     Göra hamburgerrestaurang

 

Tures önskelista:

1)     Cross

2)     Enhjulig skateboard

3)     Tacos

4)     Marsvin eller hamster

5)     Pringels i alla smaker

6)     Glass på glasscykeln varje dag en hel vecka

7)     Uppblåsbar rutchkana till poolen

8)     Se alla Real Madrid matcher i en månad

9)     En månad ledigt från skolan

Algots önskelista:
1)    Sådana här saker som man leker i vattnet med...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0