Jag hatar murare

Så går en dag från våra liv och kommer aldrig åter.  I dag dog Komlan, vår nattvakt sedan 15 år tillbaks. Kanske var det Malaria, kanske inte. I går erbjöd vi hans dotter att ta honom till sjukhuset men hon avböjde och i dag var det för sent. Vi lämnade 225kr ikväll till hans dotter för att de skulle kunna ta honom till bårhuset. I söndags avskedade Eric vår andra vakt så nu är vi vaktlösa.

Jag har varit på sjukhuset i dag med mitt sår i huvudet. Efter två och en halvtimmes väntan och runtslussande mellan olika luckor och bänkar hamnade jag till slut på ”Chirurgie”- det var inte där jag hade lust att hamna. Satt där tillsammans med en flicka som grät och hade en stympad tumme och en äldre dam med hela benet brännskadat. Till slut fick jag träffa läkaren som tog sig tid att slå upp orden jag inte förstod i min ordbok. Det var ju inte krångligare än precis vad jag befarade – han ville operera för att få ur allt var ur bölden eftersom den stod upp som ett horn i pannan och någon form av inflamation började sprida sig ner i pannan. Annars blir du förlamad i hela ansiktet sa han. Fine! Vi opererar. Med nedsövning lite större risk med lokalbedövning lite större smärta. Jag valde lokalbedövning och fick ett recept utskrivet på alsolsprit, nålar, plasthandskar, kompresser och sånt. Begav mig till sjukhusets apotek. Tyvärr var det slut på alsolsprit där så jag fick knalla ut på stan till nästa apotek och sedan till nästa. Efter det fick jag ta en moppe till apoteket borta vid gränsen. Där sa de att jag nog kunde få tag på alsolsprit i Benin, på andra sidan gränsen. Jag försökte se så svart ut jag bara kunde och forcera gränsen utan pass men blev stoppad i sista kontrollen. Blev trött och utled. Huvudet bultade och jag riktigt kände hur bakterierna från kringvirvlande plastpåsar, långtradare, grillade inälvor, bananer och njam forsade in i såret och stektes i solen som stod mitt på himlen vid det här laget. När jag kom tillbaks till sjukhuset visade mig läkaren på ett litet apotek som jag inte visste om mitt emot sjukhuset. Där hade de också slut på alsolsprit men innehavaren åkte till lagret och hämtade. Vips så satt jag på en stol i operationsrummet. Läkaren rakade mig med rakblad. Jag kände att det inte blev särskilt snyggt men jag kände ännu mer att jag inte brydde mig just då. De bedövade  och skar upp och hängde på mitt huvud och pressade ut var och blod. Sedan kände jag hur de hällde någon vätska i såret och skakade om huvudet innan de plåstrade igen. På vägen hem på moppetaxin bultade hela huvudet och tårarna rann. Väl hemma var alla rum i huset fyllda med murare som sätter in nya fönster. Jag hatar murare! La mig på sängen på terrassen och somnade. De måste varit ungefär då som Komlan dog. 

Nu är jag fullproppad med läkemedel och ansiktet är svullet som en ballong och påsar hänger över ögonen. Jag har ett stort varigt bandage i pannan och halva huvudet är rakat. Coolt va! ;)

Sanna har blivit av med sin MP3-spelare i dag och fått tillbaks den igen av Ali som säger att det är jobbigt att hans pappa är död och undrar om inte Sanna kan föda honom en son. Hon tackade nej så då tyckte han att han kunde i alla fall få låna MP3-spelaren.

I går köpte vi fyra höns till på marknaden. I dag har vi fått vårt första ägg. En av våra kattungar har rymt men en är kvar och ligger och sover med Sanna i hennes rum. De var nog lite trötta för fast vi ropade flera gånger kom de aldrig upp till middagen. Katten ska heta Miffo som betyder ungefär ”det är bra” på éwé.


Kommentarer
Postat av: ammi

Stackars, stackars Jenny, det här behöver man höra för att uppskatta den svenska sjukvården.

Krya på dig, man får åka hem tidigare om man vill!!

Kram

Ammi

2010-10-14 @ 07:59:04
Postat av: Pernilla

Vad sorgligt med er vakt! Ochh eländigt med ditt sår. Du äter a-biotika väl Jenny? kramar från oss alla i Tansen (Ida skriver ett snigelbrev...)

2010-10-14 @ 08:48:58
Postat av: Pernilla Tyrfors

Hej Jenny!



Och här i Sverige har jag legat i influensa och tyckt synd om mig..., bra med lite andra perspektiv. Jag önskar verkligen att du/ni får hamna i ett litet positvit flow snart istället. Krya på dig, du är tuff!



Pernilla

2010-10-14 @ 09:35:53
Postat av: gun

du är säkert snygg i din nya frilla men jag hoppas att du blir bra från din infektion snabbt. vi har också haft några jobbiga dagar.Elmers kusin Henry dog när dom var på älgjakt i måndags.Dom gjorde hjärtlungräddning innan två ambulaser kom men det gick inte. Det blev ingen älg i år och det var lika bra det. mormor och morfar mår bra jag pratade med dem igår.nu ska jag städa lite.Sen blir det kanske till att gå ut i skogen och se efter trattkantareller. Kram till er alla

2010-10-14 @ 11:55:05
Postat av: Ingrid Kallrén

Jenny, vad i hela friden har hänt med ditt huvud, vad var det för sår? Jag säger också: Du äter väl antibiotika! Vad märkligt, just igår gick jag och tänkte: Vad hette Jennys och Williams nattvakt nu igen, var det inte Kobla nånting ... Visst hade han en lite pojke också, Amen, hur är det med honom? Jag minns att han knaprade i sig det jag kallade rester från min kyckling, ben och allt!

God hälsa till alla!

Ingrid K.

2010-10-14 @ 21:46:56
Postat av: kerstin Eknor

Jenny,jenny Man skulle vilja hjälpa till ,men är så långt borta. Nu måste väl snart oturen ge med sig för er. Eller så är det bara livet med allt som det innebär.En försiktig jättekram till dig.

2010-10-17 @ 16:45:31
Postat av: Hanna Melin

det får du väl räkna med sanna? ;) du ville ju faktiskt inte föda honom en bebis!



stackars huvud, stackars jenny. jag höll på att smälla av när jag läste din jakt efter apotek. jag beundrar din ihärdighet. och ditt sätt att skriva det är väldigt behagligt att läsa!



idag va jag jätteledsen. men nu när jag läst din blogg fick jag perspektiv. och jag skrattade massor av myras fråga om vilken buske tvålen kom från. den här bloggen ska jag följa med stort intresse! kram på er alla! och vem vet, det kanske kommer ett vykort från australien snart...

2010-10-20 @ 11:11:51
URL: http://melinhanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0