Lite luft

Kvällen är ljum. Dagen var het. Kanske är den utdragna regntiden över, vi hoppas det. Sanna och jag har gått längs havet med två hinkar. Vi har varit på den lokala handelsträdgården, dvs soptippen, och hämtat oss lite växtlighet till huset och lite lera. Onkoleo säger de som ser oss gå hem med två hinkar med "ogräs" och en med lera. Det betyder ungefär "Vad i hela fridens namn sysslar ni med". Vi gör en trädgård svarar jag en man när vi får frågan stående på soptippen och hackar med en liten trädgårdsspade i ogräset. Marie skrattar så hon kiknar när jag berättar det vid maten. I går när vi var på väg till Agbodrafo för att äta och skulle sätta lite luft i däcken på bilen på vägen så stannade vi till vid mililtären längs vägen ungefär där jag visste att man kunde få luft och frågade "om vi kunde få lite luft i däcken här någonstans" men militären hörde bara om vi kunde få ta lite luft någonstans så han vinkade in oss på en väg och sa att här kunde vi stanna och ta lite luft. :)


En rätt så seg men skön lördag. Tage och Algot har feber. Vi har grejat lite med poolen och trädgården. Till lunch kom Tontonvi förbi och vi åt Akpan och La momodesi. Han hade med sig Dekudesi från farmor. Grannen har haft fest. Nu på kvällen har de poppat reagge, dansat och druckit utanför muren och moppar och bilar har åkt och kommit. Vårt annars så lugna kvarter har varit riktigt drag i. När det började mörkna tände jag den porröda lampan vi satt upp vid uteduschen och stod och sjöng med i reaggelåtarna naken bara några meter från festen och skrubbade mig med neongrönt nät på ryggen och rakade benen bara tre fyra meter från festandet med full utsikt över partyt. Underlig känsla.

I går dansade vi med Julien igen. Det är fantastiskt roligt. Varje fredag är det dans, kom och var med! I dag har jag och Myra satt lite mangold, ärtor och solrosor. Jag och Sanna har planterat en massa sticklingar av bla ett av eukalyptusträden på gården som vi kapat. Jag kommer ihåg hur tomten såg ut när vi köpte den. öken. Det fanns inget. Nu är det palmer och blommor och ett hus :)

Jag bllir så glad över att Gunhild hittat till min blogg!!! Välkommen!


Det är inte överfullt i vår postbox precis. Flera gånger i veckan har vi kollat men ännu har vi inte fått ett enda vykort, brev eller paket! Jenny Eknor, 130 BP 311, Aného, Togo.



Kommentarer
Postat av: Inger

Något litet har varit på väg en vecka till er postbox......så fortsätt ni och kolla. Intressant att få höra hur lång tid det tar. Tala om när det nått till Aneho.

2010-10-10 @ 06:02:44
Postat av: gun gunhild

här har vi sex grader varmt lite ruggigt.nu har vi ätit blåbärspaj mums. mormor och morfar är här. i morgon börjar älgjakten.eukalyptus är en av mina favoriter det doftar så gott.hoppas att barnen snart blir bra.jag har ingen röd lampa när jag duschar och ingen som sjunger heller , här smäller skotten istället och grisarna faller.

2010-10-10 @ 16:45:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0